Το τέλος του Σεπτέμβρη,

εκτός από το προσωρινό «αντίο» στο καλοκαίρι που πέρασε, σηματοδοτεί την έναρξη της χειμερινής θεατρικής περιόδου κάθε χρονιάς. Και για τους γνήσια θεατρόφιλους αυτή είναι μια εποχή ανυπομονησίας, χαράς και ελπίδας για όλα όσα έρχονται στα χειμερινά θέατρα της Αθήνας τα προσεχή κρύα βράδια του χειμώνα.

   Αφιερώματα στο διαδίκτυο για τις επικείμενες παραστάσεις, δελτία τύπου με το πρόγραμμα της σεζόν από τα αγαπημένα μας θέατρα, η-κλασσική-πλέον χορταστική ετήσια έκδοση του Αθηνοράματος για τις καλύτερες παραστάσεις της σεζόν, συζητήσεις με φίλους και γνωστούς για παραστάσεις που είδαν ή πρόκειται να δουν, όλοι αυτοί είναι τρόποι γνώσης και φιλτραρίσματος μέχρι να καταλήξουμε ποιες παραστάσεις θα κλειδώσουν τα κυριακάτικα απογεύματα του χειμώνα μας.

     Ψάξαμε, διαβάσαμε, ρωτήσαμε και προτείνουμε τις παραστάσεις που (για κάποιο λόγο) θα μας απασχολήσουν την έτσι κι αλλιώς πλούσια θεατρική σεζόν που έρχεται.

    “Ο Θείος Βάνιας” σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά

ανεβαίνει στο θέατρο Προσκήνιο τον Οκτώβρη του 2022. Ο νεαρός σκηνοθέτης μετά από μία στάση στην Επίδαυρο το καλοκαίρι (Πέρσες του Αισχύλου) που γέννησε πολλές και συχνά αντικρουόμενες αντιδράσεις αλλά που σίγουρα συζητήθηκε σθεναρά από κοινό και κριτικούς, καταπιάνεται με το κλασσικό έργο του Άντονι Τσέχωφ, που συμπυκνώνει όλη την υπαρξιακή αγωνία και το ατελές της ανθρώπινης φύσης. Με έναν θίασο που περιλαμβάνει κάποιους από τους σταθερούς συνεργάτες του Δημήτρη Καραντζά (Χρήστος Λούλης, Θεοδώρα Τζήμου κ.α.) αλλά και ενδιαφέρουσες εκπλήξεις (η Ξένια Καλογεροπούλου στο ρόλο της Μαρίας Βασίλιεβνα) είναι σίγουρο ότι αναμένουμε να δούμε ένα σύγχρονο ανέβασμα που θα έχει πολλά να πει, ίσως λίγο περισσότερα, στους θεατρόφιλους που παρακολουθούν τον σκηνοθέτη πιο φανατικά τα τελευταία χρόνια.

“Ρωμαίος και Ιουλιέττα σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζά

     Ο Δημήτρης Καραντζάς «ξαναχτυπά» όμως, αυτή τη φορά στην κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου τον Μάρτιο του 2023 όπου ανεβάζει το πιο γνωστό έργο του του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Ρωμαίος και Ιουλιέτα. «Ο σκηνοθέτης της παράστασης βλέπει τον Ρωμαίο ως έναν μικρότερο αδερφό του Άμλετ, που πρέπει να αναμετρηθεί με έναν κόσμο, τον οποίο θέλει επιτακτικά να αλλάξει -έστω και διά του θανάτου του..» και αν κάποιος είναι λάτρης της θεώρησης και ανάγνωσης τόσο κλασικών έργων από σύγχρονους σκηνοθέτες που ζουν στο τώρα και μιλούν για το τώρα, τότε σίγουρα η σκηνή στην οδό του Αγίου Κωνσταντίνου φαίνεται να είναι ένας ιδανικός προορισμός.

Περισσότερα: https://www.theatroproskinio.gr/theios-vanias/

“Σπιρτόκουτο – The musical” σε σκηνοθεσία Γιάννη Νιάρρου

     Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση συνεχίζει και τη φετινή σεζόν να αποτελεί πόλο έλξης και βάζει τη γειτονιά του Νέου Κόσμου στην top list του θεατρικού κοινού και τη νέα σεζόν. Ανάμεσα σε ένα πλούσιο και πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα ξεχωρίζει ήδη από την ανακοίνωσή του το Σπιρτόκουτο the Musical σε σκηνοθεσία Γιάννη Νιάρρου, που ξεκινά τον Νοέμβριου του 2023. Βασισμένο στη θρυλική ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, το Σπιρτόκουτο the Musical έρχεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης και μαζί του φέρνει γνώριμες εικόνες από την ελληνική οικογένεια που αγαπήσαμε και μισήσαμε 20 χρόνια μετά αλλά και τους ήρωες της ταινίας που αντί να μιλάνε τραγουδάνε. Όπως μας ενημερώνει το δελτίο τύπου της Στέγης, οι διαμάχες, τα όνειρα, τα προβλήματα και οι παθογένειες της «αγίας ελληνικής οικογένειας» έρχονται σε ένα πολυστυλιστικό μουσικό υπερθέαμα υψηλού ρίσκου: «Πόλεμος! Πόλεμος! Έχουμε πόλεμο!».

Περισσότερα: https://www.onassis.org/el/whats-on/matchbox-the-musical

“Έγκλημα και τιμωρία” σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη

     Στην Στέγη θα επιστρέψουμε σίγουρα τον Μάρτιο του 2023 για να παρακολουθήσουμε το εμβληματικό Έγκλημα και Τιμωρία του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη. Ο πιο-επίκαιρος-από-ποτέ σκηνοθέτης αφήνει για λίγο τον Ρέντη και τον Τεχνοχώρο Cartel και ανηφορίζει στις γειτονιές του Νέου Κόσμου για να μεταφέρει το κλασικό έργο του Ρώσου συγγραφέα στην Αθήνα του 2023. Με περισσότερους από 25.000 θεατές από το πρώτο της ανέβασμα το 2018 στην παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια», διθυραμβικές κριτικές και απανωτά soldout αλλά και μετά την queer εκδοχή της παράστασης «Κόκκινα Φανάρια» που άφησε το δικό της στίγμα, ο Βασίλης Μπισμπίκης, που αγαπάει ουσιαστικά και τόσο επιτυχημένα την ακραία ρεαλιστική δραματουργία, μαζί με το θίασο της ομάδας Cartel δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες για «τη συνάντηση επί της σκηνής του κόσμου του Ντοστογιέφσκι με τον σύγχρονο Δυτικό κόσμο, σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία ο δεύτερος μοιάζει να μεταβάλλεται δραματικά και να οδηγείται νομοτελειακά σε μια άλλη –καλύτερη ή χειρότερη, κανείς δεν ξέρει ακόμα– εκδοχή του». Η προπώληση φαίνεται πως θα είναι ένα σκληρό παιχνίδι.

Περισσότερα: https://www.onassis.org/el/whats-on/crime-and-punishment-by-fyodor-dostoevsky

“Μοτέλ” σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου

     Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν γιορτάζει τα 80 του χρόνια φέτος και μεταξύ πολλών άλλων παρουσιάζει φέτος τον Νοέμβριο για 2η χρονιά το ΜΟΤΕΛ σε κείμενο και σκηνοθεσία του Βασίλη Μαυρογεωργίου. «Κάπου μακριά, στη μαύρη ερημιά υπάρχει ένα φτηνό μοτέλ. Κάποιοι άνθρωποι ζουν σ’ αυτό, κάποιοι πεθαίνουν, και κάποιοι είναι απλώς περαστικοί. Γύρω του ένα πυκνό δάσος, μια σκοτεινή λίμνη και μια μικρή πόλη, γεμάτη μυστικά. Οι κάτοικοι ζουν μια απλή ζωή, κι έχουν μεταξύ τους μια άρρητη συμφωνία: κανείς δεν μιλάει γι’ αυτά που όλοι ξέρουν. Όμως χρειάζεται μόνο ένα μικρό σπρώξιμο για να διαλυθεί μια ολόκληρη κοινωνία». Ένα ψυχολογικό θρίλερ, επαρκώς σκοτεινό, με ενδιαφέρουσα πλοκή και ένα πολυσυλλεκτικό θίασο που πατάει γερά στα πόδια του, σίγουρα συνιστά μια ενδιαφέρουσα επιλογή ιδίως για τους λάτρεις αυτού του είδους θεάτρου, το οποίο δε συναντάται συχνά.

Περισσότερα: https://tinyurl.com/3u6pjwb5

“170 τετραγωνικά (Moonwalk)” σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη

     Στο θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης επαναλαμβάνονται φέτος για έναν 4ο και τελευταίο κύκλο παραστάσεων τα βραβευμένα 170 τετραγωνικά (MOONWALK) του Γιώργη Τσουρή σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη. «Μια τραγωδία «για όλη την οικογένεια», με πρόσωπα της διπλανής μας πόρτας και καταστάσεις ακραίες και συνάμα αναγνωρίσιμες». Η παράσταση που κατάφερε να γίνει talk of the town τόσο για τα απανωτά soldout όσο κυρίως για τις εξαιρετικές ερμηνείες, το δεμένο θίασο και ένα θέμα σκληρά ρεαλιστικό αλλά και γεμάτο χιούμορ ανεβαίνουν ξανά και έχουμε τη δυνατότητα να την (ξανά)δούμε, αν είμαστε επαρκώς προνοητικοί γιατί τα εισιτήρια εξαντλούνται με ταχύτητα φωτός.

Περισσότερα: https://theatroilisia.gr/170-tetragwnika-moonwalk/

“Μια νύχτα στην Επίδαυρο” σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου

     Όποιος είχε παρακολουθήσει την εμβληματική «Γκόλφω» του Νίκου Καραθάνου το 2012 από το Εθνικό Θέατρο, σίγουρα δεν μπορεί να μείνει ασυγκίνητος στην ανακοίνωση της νέας συνεργασίας του Νίκου Καραθάνου για το Εθνικό Θέατρο με την (διχαστική) Λένα Κιτσοπούλου και τον Γιάννη Αστερή, που γράφουν από κοινού ένα πρωτότυπο έργο με τον τίτλο Μια Νύχτα στην Επίδαυρο που θα παρουσιαστεί στη σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη του Θεάτρου Ρεξ τον Φεβρουάριο του 2022. Με έναν εντυπωσιακό θίασο που περιλαμβάνει από την Χάρις Αλεξίου και την Έλλη Πασπαλά μέχρι τον Θανάση Αλευρά και την Ζέτα Μακρυπούλια αλλά και σταθερά αγαπημένους συνεργάτες του σκηνοθέτη και του κοινού, όπως ο Χρήστος Λούλης, η Γαλήνη Χατζηπασχάλη, η Έμιλυ Κολιανδρή κ.α., αρκεί να διαβάσει κάποιος την περιγραφή της παράστασης στο δελτίο τύπου του Εθνικού Θεάτρου για να πειστεί πως η νέα σκηνοθετική απόπειρα του Νίκου Καραθάνου πρέπει να μπει στη mustsee λίστα του: «Μετά το τέλος μιας σπουδαίας παράστασης οι σπουδαίοι καλλιτέχνες μπαίνουν λιμασμένοι σε μια πασίγνωστη ταβέρνα, μπλέκονται με το προσωπικό, υποκλίνονται στους εαυτούς τους, εκεί ανάμεσα σε μπριζόλες, ψέματα και ιδρώτα, χυμάνε ο ένας πάνω στον άλλον σε ένα μακελειό χωρίς προηγούμενο που τους οδηγεί στον Κάτω Κόσμο με τη γεύση της τυρόπιτας στο στόμα».

Περισσότερα: https://www.n-t.gr/el/events/repertory/mia_nyxta_stin_epidauro

“Τα νέα μου είναι σαρωτικά” σε σκηνοθεσία Λένας Κιτσοπούλου

     Τα τελευταία χρόνια και μόνο η αναφορά του ονόματος της Λένας Κιτσοπούλου μπορεί να προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων και απόψεων που (το λιγότερο) διχάζουν. Ωστόσο, όλοι θα συμφωνήσουν ότι το θέατρο που κάνει η Λένα Κιτσοπούλου είναι ένα ξεχωριστό είδος από μόνο του. Μακριά από συμβάσεις, προκλητικά προκλητική, αδιάφορη για τις αντιδράσεις και ταυτόχρονα σχεδόν ανασφαλής, τα τελευταία χρόνια τη συναντούμε ιδιαιτέρως ενεργή και δημιουργική. Μετά την τελευταία της παρουσία την περασμένη άνοιξη στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, η Λένα Κιτσοπούλου φέτος τον Νοέμβρη ξαναχτυπά (ενδεχομένως και κυριολεκτικά) στο θέατρο Σφενδόνη με την παράσταση Τα Νέα μου Είναι Σαρωτικά σε δική της σύλληψη και σκηνοθεσία. Είτε την αγαπάς ως καλλιτέχνη είτε τη μισείς είτε αγαπάς να τη μισείς είτε μισείς που την αγαπάς, το μόνο σίγουρο ότι φεύγοντας από παράσταση της Κιτσοπούλου θα ακούσεις σχόλια και συζητήσεις «δυνατά, σχεδόν σαν ουρλιαχτά», όπως και οι παραστάσεις της.

Περισσότερα: https://elculture.gr/ta-nea-mou-einai-sarotika-tis-lenas-kitsopoulou-sto-theatro-sfendoni/

“Απλή μετάβαση” σε σκηνοθεσία Μίνωα Θεοχάρη

     Τέλος, τον Φεβρουάριο του 2023 επιστρέφει για δέκα μόνο παραστάσεις στο θέατρο Ακροπόλ η Απλή Μετάβαση, το πρωτότυπο μιούζικαλ που έγραψαν ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος και ο Θέμης Καραμουρατίδης και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2019 στο Εθνικό Θέατρο. Ο Μίνως Θεοχάρης σκηνοθετεί και πάλι το ανέβασμα της παράστασης που συγκίνησε και εντυπωσίασε όσους την παρακολούθησαν στο πρώτο της ανέβασμα με ένα θέμα (ακόμη) επίκαιρο και ένα θίασο νεανικά ελπιδοφόρο με το ντεμπούτο της Μαρίζας Ρίζου στη θεατρική σκηνή να ξεχωρίζει ευχάριστα. «Κυριακή πρωί, άνοιξη, οκτώ πρόσωπα στην αίθουσα αναμονής του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», αποφασισμένα να εγκαταλείψουν την Ελλάδα για ένα αβέβαιο μέλλον στην Αγγλία, μοιράζονται τις ιστορίες, τους φόβους και την ανασφάλειά τους». Η Απλή Μετάβαση είναι μια παράσταση σύγχρονη και ειλικρινής, που φέρνει αντιμέτωπο το θεατή με το συγκινητικό ταλέντο των σύγχρονων δημιουργών στην Αθήνα του 2023, με μελωδίες και στίχους που ξεχωρίζουν και που σίγουρα θα ακούσει κανείς να σιγοψιθυρίζονται κατά την έξοδο από το θέατρο στο τέλος της παράστασης.

Περισσότερα: https://www.lifo.gr/now/entertainment/apli-metabasi-mioyzikal-ton-themi-karamoyratidi-kai-gerasimoy-eyaggelatoy

Ραντεβού στα θέατρα!

*Ο Τάσος Τσιλίκουνας

γεννήθηκε και σπούδασε στην Θεσσαλονίκη. Είναι δικηγόρος και ένας απο τους λόγους που μετακόμισε στην Αθήνα το 2009 είναι τα θέατρα της πρωτεύουσας. Παρακολουθεί πολλές παραστάσεις κάθε χρονιά και ακολουθεί συγκεκριμένους εκφραστές του θεάτρου φανατικά. Τα τελευταία χρόνια έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά με την υποκριτική μέσα από το θεατρικό εργαστήρι της καταπactή, εκμηδενίζοντας την απόσταση μεταξύ πλατείας και σκηνής.

διαβασε και αλλα αρθρα του blog
ακουσε το podcast μασ