Εργαστήρι σκηνογραφίας
ιστορία – θεωρητική κατάρτιση – πρακτική εφαρμογή
με στόχο τον σκηνογραφικό σχεδιασμό μιας παράστασης
διδασκει η σκηνογραφοσ
ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΠΟΥΡΔΑ*
Βασικό κομμάτι του Theater Academy της Καταπactής είναι φυσικά και η σκηνογραφία. Οι μαθητές είναι υπεύθυνοι για το βασικό εικαστικό αποτέλεσμα των παραστάσεών μας, πάντα υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση της δασκάλας τους, Γεωργίας Μπούρδα.
Το εργαστήρι σκηνογραφίας απευθύνεται σε όσους ενδιαφέρονται να έρθουν σε επαφή με το πως δημιουργείται ένας κόσμος επί σκηνής.
Τα μαθήματα έχουν ως στόχο να φέρουν σ’ επαφή ανθρώπους που θέλουν ν’ ασχοληθούν με το θέατρο και να τους εξοικειώσουν με τη λειτουργία της σκηνογραφίας και το εικαστικό κομμάτι μιας θεατρικής παραγωγής.
Να έρθουν σε επαφή με συγκεκριμένα θεατρικά έργα και μέσα από τις βασικές αρχές του σκηνογραφικού σχεδιασμού και της σύνθεσης του χώρου
να διερευνήσουν το πως λέει κανείς μια ιστορία με μη λεκτικά μέσα.
Να ανακαλύψουν τα στάδια μια θεατρικής παραγωγής από την πρώτη στιγμή της ανάθεσης του έργου, της γνωριμίας με το σκηνοθέτη και το θίασο, τις πρώτες συζητήσεις, τη συνεργασία με τους υπόλοιπους καλλιτεχνικούς
συντελεστές μέχρι την υλοποίηση του σκηνικού και την ολοκλήρωση της.
Να μάθουν τα εργαλεία που θα τους βοηθήσουν στην έρευνα και στη μελέτη μέχρι τη διαδικασία σύλληψης μιας σκηνογραφικής πρότασης. Από που και πως μπορούν ν’ αντλήσουν έμπνευση και ποιους παράγοντες πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη και κατά το σχεδιασμό και κατά την υλοποίηση μιας σκηνογραφικής ιδέας.
![σκ (1) Έξι μαθητές σκηνογραφίας κάθοντια στις θέσεις των θεατών κάποιου μεγάλου θεάτρου και παρακολουθούν κάποιων που τους μιλάει από το πλάι και δεν φαίνεται στη φωτογραφία.](https://katapacti.gr/wp-content/uploads/2024/12/σκ-1.png)
![σκ (2)](https://katapacti.gr/wp-content/uploads/2024/12/σκ-2.png)
![σκ (3) Μια μαθήτρια σκηνογραφίας προσπαθέι να στερεώσει έναν ψεύτικο τοίχο με παράθυρο πάνω σε σκηνή θεάτρου](https://katapacti.gr/wp-content/uploads/2024/12/σκ-3.png)
![σκ (4) Ένας μαθητής σκηνογραφίας προσπαθεί να δέσει μια πετονιά πάνω σε μία βίδα που είναι βιδωμένη σε μία μεγάλη ξύλινη κορνίζα](https://katapacti.gr/wp-content/uploads/2024/12/σκ-4.png)
Τα μαθήματα του εργαστηρίου θα πραγματοποιηθούν σε 3 βασικούς κύκλους.
- Στον πρώτο και πιο θεωρητικό κύκλο θα μελετήσουμε:
-Την εξέλιξη του θεατρικού χώρου, της θεατρικής σκηνής από την αρχαιότητα ως σήμερα μέσα από βασικούς σταθμούς της ιστορίας της σκηνογραφίας.
-Βασικές έννοιες οπτικής αντίληψης και τη σημασία της παρατήρησης.
–Τη χρήση και τη σημασία των χρωμάτων. Χρώμα και σύνθεση.
Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στο ερώτημα: Τι είναι η σκηνογραφία; Να περιγράψουμε ποιο είναι το επάγγελμα του σκηνογράφου , να μάθουμε βασικούς όρους και να χτίσουμε το λεξικό του σκηνογράφου.
- Στο δεύτερο κύκλο θ’ ασχοληθούμε με συγκεκριμένα παραδείγματα που θα αφορούν:
-Στο σκηνογραφικό σχεδιασμό.
-Στα στάδια μέχρι την ολοκλήρωση μιας εικαστικής – σκηνογραφικής πρότασης με αφορμή συγκεκριμένο θεατρικό έργο.
-Στα εργαλεία του σκηνογράφου.
-Στη δημιουργία και παρουσίαση τρισδιάστατης μακέτας.
- Στον τρίτο κύκλο θα περάσουμε στην πρακτική εφαρμογή:
Απ’ την ανάθεση του έργου μέχρι το σκηνογραφικό σχεδιασμό και την παρουσίαση μακέτας. Και από την παρουσίαση της μακέτας μέχρι την υλοποίηση του σκηνικού σε φυσικό μέγεθος:
–Ανάθεση έργου
-Γνωριμία με το σκηνοθέτη και το θίασο.
–Παρακολούθηση προβών, συζητήσεις, σημειώσεις.
–Αποτύπωση θεατρικού χώρου.
–Συνεργασία με τους υπόλοιπους συντελεστές.
–Έρευνα υλικών / ανακύκλωση υλικών.
-Σχεδιασμός σκηνογραφικής ιδέας με συγκεκριμένο χρηματικό budget.
– Συζήτηση (pre production meeting) με τους υπόλοιπους καλλιτεχικούς συντελεστές που συμμετέχουν στο εικαστικό αποτέλεσμα π.χ. ενδυματολόγους, φωτιστές.
-Διαχείριση χρόνου μέχρι την παράδοση του σκηνικού (Deadlines).
–Υλοποίηση του σκηνικού.
–Στήσιμο σκηνικού στο θέατρο.
–Φωτισμοί, γενική πρόβα, Πρεμιέρα.
Θέλεις να μάθεις περισσότερα; Επικοινώνησε μαζί μας
“ΕΠΑΝΑσταση” συλλογικό έργο από το εργαστήρι θεατρικής γραφής – Καταπactή 2021
Σκηνοθεσία:Σωτήρης Δούβρης
Σκηνογραφία οι μαθητές του εργαστηρίου σκηνογραφίας: Λένα Γεωργιλά, Ιάσωνας Δότσος, Ελεωνόρα Καραβάνη
![Γεωργία Μπούρδα](https://katapacti.gr/wp-content/uploads/2024/12/Γεωργία-Μπούρδα-1.png)
*Συντομο βιογραφικο της Γεωργιασ μπουρδα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη.
Απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών του τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ. με ειδίκευση στη Σκηνογραφία – Ενδυματολογία. Επίσης, παρακολούθησε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του ίδιου τμήματος.
Δουλειές της έχουν βραβευτεί στους 27ους και 28ους θεατρικούς Αγώνες του Δήμου Ζωγράφου και στο 13ο Φεστιβάλ θεάτρου Κορίνθου, ενώ ήταν υποψήφια για βραβείο σκηνογραφίας – ενδυματολογίας στα Queer Theater Awards 2018 με την παράσταση Κύκλωπας. Επίσης έχει προταθεί για το διεθνές Α΄design Award με τις παραστάσεις Πέερ Γκυντ στο θέατρο Ολύμπια σε σκηνοθεσία Β. Νικολαΐδη και Περιμένοντας τον Γκοντό από την Θεατρική Ομάδα Κωφών Τρελά Χρώματα.
Από το 2007 ζει και εργάζεται μόνιμα στην Αθήνα.
Έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνογράφος – ενδυματολόγος με το Εθνικό Θέατρο, το Φεστιβάλ Αθηνών, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Θέατρο Παλλάς, το Theatre de la Ville, το Θέατρο Αμόρε, το Από Μηχανής Θέατρο, κ.α., σε παραστάσεις με τις σκηνογράφους – ενδυματολόγους: Θάλεια Ιστικοπούλου και Ντένη Βαχλιώτη.
Έχει εργαστεί ως σκηνογράφος – ενδυματολόγος στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, στο Κ.Θ.Β.Ε., στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, στο θέατρο Τέχνης, στο Θέατρο Ολύμπια, στη Νέα Σκηνή Τέχνης Λευτέρης Βογιατζής, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στο Θέατρο Χώρα, στο Θέατρο Πόρτα, στο Θεσσαλικό Θέατρο, στο Από Μηχανής Θέατρο, στο Θέατρο 104, κ.α., με τους σκηνοθέτες Β. Νικολαϊδη, Π. Δεντάκη, Θ. Ζερίτη, Σ. Καραγιάννη,Ε. Βλάχου, Ε. Μαυρίδου, Γ. Τζαβάρα, Θ. Χαλκιά, Ι. Σιδέρη, Γ. Λεοντάρη, Β.Κουκαλάνι, Μ. Κανναβό, Γ. Σαρακατσάνη, Μ. Τριανταφυλλίδου, Δ. Αδάμη, Δ.Φοινίτση, Φ. Γέμτου, Μ. Μαγκανάρη, Ε. Μερκούρη, Κ. Μάρκελλο, Σ. Αλιδάκη κ.α., σε διάφορα σχήματα στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, σε ταινίες μικρού μήκους και σε διαφημιστικά σποτ.
Επίσης εργάστηκε στον κινηματογράφο στο art department στις διεθνής παραγωγές “Crimes of the future” σε σκηνοθεσία David Cronenberg και στο “The return” σε σκηνοθεσία Uberto Pasolini.
Παράλληλα έχει διδάξει μαθήματα σκηνογραφίας – ενδυματολογίας, σχεδίου, ιστορίας θεάτρου και κινηματογράφου σε δημόσια και ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. στην Αθήνα. Επίσης, έχει πραγματοποιήσει σεμινάρια σε συνεργασία με τη Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου και την Ίρις Νικολάου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.