Εργαστήρι σκηνογραφίας
ιστορία – θεωρητική κατάρτιση – πρακτική εφαρμογή
με στόχο τον σκηνογραφικό σχεδιασμό μιας παράστασης
ΜΑΡΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
Βασικό κομμάτι του Theater Academy της Καταπactής είναι φυσικά και η σκηνογραφία. Οι μαθητές είναι υπεύθυνοι για το βασικό εικαστικό αποτέλεσμα των παραστάσεών μας, πάντα υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση της δασκάλας τους, Μαρίας Φιλίππου.
Τα μαθήματα έχουν ως στόχο να εξοικειώσουν ανθρώπους που ασχολούνται ερασιτεχνικά με το θέατρο ή ακόμα και συμπληρωματικά επαγγελματικά, με τη διαδικασία και τη λειτουργία της σκηνογραφίας .
Ξεκινώντας από το βασικό θεωρητικό κομμάτι, οι συμμετέχοντες θα μάθουν για τη διαφορετική διαμόρφωση της σκηνής ξεκινώντας από στο αρχαίο θέατρο ,το ρωμαϊκό, την ιταλική αναγέννηση, την Κομέντια Ντελ άρτε , συνεχίζοντας με το μπαρόκ και τον ρομαντισμό, περνώντας στον 19ο 20ό αιώνα και φτάνοντας στον Άππια, Μέγιερχολντ και καταλήγοντας στην σύγχρονη παγκόσμια σκηνογραφία.
Παράλληλα θα εργαστούν πάνω σε θεατρικά κείμενα. Αφού το αναλύσουν και καταλήξουν στην ιδέα, θα δημιουργήσουν πλαστική και ηλεκτρονική μακέτα καταφέρνοντας έτσι να παρουσιάσουν την ιδέα τους στους σκηνοθέτες και σε όλη την δημιουργική ομάδα της Καταπactής, έτσι ώστε μετά να περάσουν στο καθαρά πρακτικό μέρος.
“Ένας κόσμος από γυαλί” βασισμένο στο ‘Γυάλινος κόσμος’ του Τέννεσση Ουίλλιαμς
Το δεύτερο και μεγαλύτερο σκέλος των μαθημάτων σκηνογραφίας έχει να κάνει με τη δημιουργία των σκηνικών μιας ολοκληρωμένης θεατρικής παράστασης που ανεβαίνει από την Καταπactή σε συνεργασία με τους μαθητές όλων των τμημάτων του Theater Academy. Δίνεται έτσι η ευκαιρία σε όλους τους μαθητευόμενους:
- να αποκτήσουν την πραγματική εμπειρία συνεργασίας με όλους τους υπόλοιπους δημιουργούς
- να συμπεριλάβουν στη σκέψη τους το όραμα του σκηνοθέτη
- να αποτυπώσουν τον σκηνικό χώρο που θα ανέβει η παράσταση
- να ακολουθήσουν βήμα βήμα την προετοιμασία του σχεδιασμού
- να δομήσουν την παρουσίαση των ιδεών τους
- να οργανώσουν τον χρόνο και το budget που τους διατίθεται.
Το αποτέλεσμα είναι ο κάθε μαθητής να έχει βιώσει πλήρως τη διαδικασία της σκηνογραφίας και να έχει δημιουργήσει την πρώτη του ολοκληρωμένη σκηνογραφική δουλειά!
Θέλεις να μάθεις περισσότερα; Επικοινώνησε μαζί μας
“ΕΠΑΝΑσταση” συλλογικό έργο από το εργαστήρι θεατρικής γραφής – Καταπactή 2021
Συντομο βιογραφικο της Μαριας Φιλιππου
Η Μαρία Φιλίππου γεννήθηκε στην Καστοριά το 1983.
Είναι απόφοιτος του τμήματος Γραφιστικής, του Τ.Ε.Ι. Αθηνών, Υπότροφος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών με κατεύθυνση τη Ζωγραφική (Σαλαμάνκα, Ισπανία) και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (Master of Arts in Advanced Theatre Practice, Scenography and Costume Design) του Πανεπιστημίου Royal Central School of Speech and Drama του Λονδίνου.
Έχει διακριθεί με 1ο βραβείο Σκηνογραφίας και Ενδυματολογίας στο 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Διαβαλκανικού Θεάτρου, ενώ ήταν υποψήφια για βραβείο καλύτερης σκηνογραφίας στα θεατρικά βραβεία του Αθηνοραματος για την παράσταση «Η Παριζιάνα».
Από το 2008 δουλεύει ως σκηνογράφος και ενδυματολογος ,τα πρώτα χρόνια ως συνεργάτης του Γιώργου Πατσά κ του Μανώλη Παντελιδάκη. Από το 2012 υπογράφει συνεργασίες με σκηνοθέτες όπως τον Σταμάτη Φασουλή (“Art”), Θοδωρή Αθερίδη (“Art”, “Άγρια Δύση”, “Μαθήματα Κωμωδίας”),Αντώνη Λουδάρο (“Η Παριζιάνα, “Σκηνές από έναν γάμο”, “Δουλειές με φούντες”), Νίκος Μουτσινά (“Ο κ.Παπαπαναγιωτοπουλάκης”, “Κοκομπλόκο”, “Οι από πάνω”, “Βερβερίτσα”, “Νύφη κουράγιο”), Ελένη Γκασούκα (“Ήρωες”, “Εγώ η Γωγώ”, “Γυναίκες, τα απαντά”, “Burlesque”), Τάκη Ζαχαράτο, Σοφία Σπυράτου (“Θα ζω μόνο για σένα”), Adolf Shapiro (“Ωραία χρόνια”), Λίνα Ζαρκαδούλα (“Υπό το μηδέν), Ρέππα/Παπαθανασίου (“Ο φίλος μου ο Λευτεράκης”), Κωνσταντίνα Νικολαΐδη (“Oliver Twist”, “Cage birds”, “Sunset limited”, “Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία”).
Αυτό το διάστημα σκηνογραφεί στον ‘Ελληνικό Κόσμο’ “Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας ” σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, επίσης στον ‘Ελληνικό Κόσμο’ οι “Άθλιοι” σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη όπου έχει αναλάβει και την ενδυματολογία, στο ‘Γυάλινο Μουσικό Θέατρο’ το “Ο Σερλοκ Χολμς και το αίνιγμα του Λούνα Παρκ” σε σκηνοθεσία Αγνής Χιώτη όπου έχει αναλάβει και την ενδυματολογία, στο Θέατρο ‘Ηβη “Η μαριχουάνα της μαμάς είναι η καλύτερη” σε σκηνοθεσία Σμαράγδας Καρύδη, στο θέατρο Πειραιώς “Για μια ζωή” των Ρέππα-Παπαθανασίου.
ΜΑΡΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
“Κυρία Μαργαρίτα” του Ρομπέρτο Ατάιντε – Καταπactή 2021
Δες φωτογραφίες από σκηνογραφικές δουλειές των μαθητών του εργαστηρίου προηγούμενων ετών