Εργαστήρι θεάτρου για εφήβους
Το θέατρο ξεκινά από εσένα
Το εργαστήρι θεάτρου για εφήβους, φαντάσου το σαν μια θεατρική ομάδα που δεν ξεκινά από τους ρόλους, αλλά από εμάς τους ίδιους. Εδώ, δημιουργούμε κάτι μαζί. Με τον ρυθμό μας. Με τα ερωτήματά μας. Το θέατρο ξεκινά από εσένα.
Σε αυτό το εργαστήρι devised theatre, το θέατρο δεν ξεκινά από έναν ρόλο ή ένα έτοιμο κείμενο. Ξεκινά από εμάς και την ομάδα. Με αφετηρία τα προσωπικά μας ερωτήματα, τις ιστορίες που μας αγγίζουν και την ανάγκη για έκφραση, δημιουργούμε συλλογικά το θεατρικό μας υλικό. Κινούμαστε, μιλάμε, ακούμε, δοκιμάζουμε.

Μέσα από ασκήσεις σώματος, φωνής, αυτοσχεδιασμούς και σύνθεση, η ομάδα γίνεται χώρος ασφάλειας και δημιουργίας. Μαθαίνουμε θέατρο μέσα από τις δικές μας δυνατότητες, στο δικό μας ρυθμό. Χωρίς να κρίνουμε. Χωρίς να βιαζόμαστε. Στο τέλος του κύκλου, παρουσιάζουμε τη δουλειά μας με τον δικό μας τρόπο — γιατί το θέατρο ξεκινά από εμάς.
Πώς δουλεύουμε;
– με σώμα, φωνή, ρυθμό και συνεργασία
– με παιχνίδια που ενώνουν την ομάδα
– με ασκήσεις που χτίζουν αυτοπεποίθηση και φαντασία
– με εικόνες, λέξεις, σιωπές, μουσική
– με σύγχρονη ποίηση, αρχαίο δράμα, στίχους από τραγούδια, ιστορίες του κόσμου

Παιδαγωγική προσέγγιση και μαθησιακά οφέλη του εργαστηρίου
Το θεατρικό εργαστήρι devised theatre για εφήβους 12–18 ετών δεν στοχεύει απλώς στην καλλιέργεια υποκριτικών δεξιοτήτων. Είναι, πρωτίστως, ένα πεδίο ασφαλούς έκφρασης, προσωπικής ανάπτυξης και συλλογικής δημιουργίας. Οι μαθητές ασχολούνται με τη σκηνική σύνθεση και τη δημιουργία δικών τους ρόλων. Επίσης καλούνται να εξερευνήσουν τον εαυτό τους, να επεξεργαστούν τα ερωτήματά τους και να συνδημιουργήσουν με την ομάδα ένα σκηνικό υλικό που τους αφορά.
Η διαδικασία στηρίζεται σε δοκιμασμένες πρακτικές που ενισχύουν την αυτοπεποίθηση, τη συναισθηματική νοημοσύνη, την ενσυναίσθηση και τη δημιουργική φαντασία (Boal, Johnstone, Lecoq, Laban, Bogart, Brecht, Stanislavsky). Οι έφηβοι ενθαρρύνονται να εκφραστούν χωρίς τον φόβο της απόρριψης, να μάθουν ότι στη δημιουργική διαδικασία δεν υπάρχει σωστό και λάθος, να εξασκηθούν στο mindfulness -να ζουνε στο εδώ και το τώρα- και να ανακαλύψουν τη φωνή τους μέσα από την εμπειρία της ομαδικής σύνθεσης.
Η θεατρική πράξη μετατρέπεται έτσι σε εργαλείο προσωπικής κατανόησης και κοινωνικής ευαισθητοποίησης, μέσα από:
– την ελεύθερη σωματική έκφραση και την ανακάλυψη της δημιουργικής σχέσης με τον χώρο
– την ενδυνάμωση της φωνής και της παρουσίας, χωρίς πίεση
– την καλλιέργεια εμπιστοσύνης μέσα από παιχνίδια συνεργασίας
– την ανάπτυξη ενεργητικής ακρόασης και αναστοχασμού
– τη δημιουργία κλίματος αλληλοσεβασμού και αποδοχής της διαφορετικότητας
– την εξάσκηση σε μορφές αφήγησης που δεν στηρίζονται μόνο στον λόγο αλλά και στη σωματικότητα, τη ρυθμικότητα και τη συμβολική εικόνα
Το εργαστήριο προτείνει έναν πολυαισθητηριακό τρόπο μάθησης, όπου η γνώση και η εμπειρία είναι βιωματικές. Μέσα από τη συνεργασία και τη χαρά της δημιουργίας, οι έφηβοι αποκτούν εργαλεία για να αντιμετωπίζουν πιο συνειδητά τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους.
Η τελική παρουσίαση δεν αποτελεί τον στόχο, αλλά τον φυσικό καρπό αυτής της πορείας. Το θέατρο δεν γίνεται για να «εκτελεστεί» – γίνεται για να συναντηθούμε.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΕΣ
Έναρξη μαθημάτων: Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2025
Μαθήματα: Κάθε Παρασκευή18:00-20:30 έως το τέλος Μαΐου
Χώρος διεξαγωγής: Καταπactή (Κορομηλά 19, Αθήνα – Ν. Κόσμος)
Δωρεάν μάθημα γνωριμίας: Παρασκευή 3/10/2025
Πληρoφορίες – δηλώσεις συμμετοχής: info@katapacti.gr / 2168096448

*ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΑΡΙΑΣ ΣΑΛΛΙΑΡΗ
Η Μαρία Σαλλιάρη είναι επαγγελματίας ηθοποιός, σκηνοθέτης και εκπαιδευτικός θεάτρου με Δίπλωμα από τη Δραματική Σχολή Αθηνών Γ. Θεοδοσιάδη και Πτυχίο στην Ισπανική Γλώσσα και Φιλολογία από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει επίσης Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Υποκριτική από το Guildford School of Acting (Surrey, UK) και Μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Πολιτιστικών Μονάδων από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Από το 2007 εργάζεται ενεργά στο PIERCE – Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος ως εμψυχώτρια θεάτρου σε ομίλους θεάτρου, ρητορικής και προγράμματα ηγεσίας για νέους, χρησιμοποιώντας το παιχνίδι και τον αυτοσχεδιασμό. Διδάσκει Θέατρο και είναι εξετάστρια στο διεθνές πρόγραμμα International Baccalaureate, με έμφαση στο «πώς δημιουργούμε θέατρο» από την οπτική του ηθοποιού, του σκηνοθέτη, του φωτιστή, του σκηνογράφου και του ενδυματολόγου. Η διδασκαλία της συνδυάζει θεωρητική γνώση και πρακτική εφαρμογή, βασισμένη στη συνεργατική δημιουργία και τις τεχνικές σωματικού θεάτρου. Τη συναρπάζει η διαδικασία της σκηνικής δημιουργίας από το μηδέν (devised theatre) και οι παραδόσεις θεάτρου απ’όλο τον κόσμο.
Ως ιδρύτρια της θεατρικής ομάδας ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ έχει δημιουργήσει και σκηνοθετήσει τα έργα “ΤΖΙΖ!”, “Ουά Ουά”, “Le Rouge et Le Noir ne s‘épousent–ils pas?” και “Γαρνιτούρες”, αγγίζοντας με χιούμορ δύσκολα κοινωνικά θέματα. Το έργο της επεκτείνεται στη διοργάνωση εργαστηρίων θεάτρου για εκπαιδευτικούς και σε προγράμματα δια βίου μάθησης, με έμφαση στη χρήση του θεάτρου ως εργαλείο αποτελεσματικής διδασκαλίας και προσωπικής ανάπτυξης. Ως περφόρμερ έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες (Κ.Αρβανιτάκης, Γ.Βαλτινός, Β.Τσελεμέγκος, Α.Αγγελόπουλος, Π.Κροντηροπούλου, Ε.Ανδρέου), με την βραβευμένη με TONY Αγγλίδα χορογράφο G.Gregory, όπως επίσης και με τη χοροθεατρική ομαδα της Α.Γύρα, ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, επί σειρά ετών.