με τη Τζωρτζίνα Κακουδάκη*, σκηνοθέτη - δραματουργό

Η τέχνη της σκηνοθεσίας θεάτρου

Η τέχνη της σκηνοθεσίας θεάτρου είναι ένα πεδίο που δεν έχει ορίζοντα. Ο σκηνοθέτης είναι αυτος που έχει την συνολική καλλιτεχνική ευθύνη μιας παράστασης, δίνοντας την γραμμή σε όλους τους συντελεστές της. Για να μπορέσει κάποιος να σκηνοθετήσει με επιτυχία θα πρέπει να έχει γνώσεις γύρω από όλες τις ειδικότητες που θα συντονίσει, όπως υποκριτική, σκηνογραφία, ενδυματολογία, μουσική, φωτισμούς.

Πάνω από όλα όμως πρέπει να έχει άριστη γνώση του κειμένου και της δομής του. Για τον λόγο αυτό, το σεμινάριο σκηνοθεσίας της Καταπactής θα ξεκινήσει το τον πρώτο κύκλο του με ανάλυση θεατρικού κειμένου και δραματουργία που θα διδάξει η Τζωρτζίνα Κακουδάκη.

Η Τζωρτζίνα Κακοιυδάκη είναι στο κέντρο ενός ανοιχτού χώρου, σαν κυκλική ορχήστρα αρχαίου θεάτρου. Είναι σε κίνηση και μιλάει απευθυνόμενη στους ηθοποιούς που στέκονται περιμετρικά του κύκλου.

Ανάλυση θεατρικού κειμένου και δραματουργία

Το θέατρο, λέμε συχνά ότι είναι ένα τέρας με δύο κεφάλια: το θεατρικό έργο και την παράστασή του.

Το θεατρικό έργο, έχει υπάρξει ιστορικά, η αφετηρία, η έμπνευση μιας παράστασης. Αλλά τι είναι ένα θεατρικό κείμενο; Πως το αποκωδικοποιούμε, πώς το διαβάζουμε, πως συμπληρώνουμε τις πληροφορίες που λείπουν, πως ερμηνεύουμε ή με τι αντικαθιστούμε τα πράγματα που σήμερα είναι για εμάς διαφορετικά; 

Και τελικά, με τι κριτήρια διαλέγουμε να ανεβάσουμε ένα έργο στη σκηνή;

.
Με τι θα ασχοληθούμε

Στο σεμινάριο σκηνοθεσίας θα ασχοληθούμε με την δραματουργία, ως προϋπόθεση της σκηνικής πράξης: τη διεργασία, την έρευνα και τον πειραματισμό που χρειάζεται να κάνει ο/ η σκηνοθέτης για να επιλέξει ένα έργο και να το μελετήσει μέσα από πολλές πλευρές ώστε να αφορά στο σήμερα.

Επίσης θα ασχοληθούμε, μέσα από εμβληματικά κείμενα της θεατρικής λογοτεχνίας, με τους τρόπους που “διαβάζουμε” τα έργα:

To θεατρικό έργο ως λογοτεχνικό έργο τέχνης. 

Η δομή, το περιεχόμενο και τρόποι για να συνδεθούμε με την δραματουργία.

Η κοινωνία και η πολιτικές συνθήκες που το δημιούργησαν. 

Ομοιότητες και διαφορές σε σχέση με την εποχή μας. 

Πώς καθοδηγούνται οι ηθοποιοί για να συνδεθούν με την μυθοπλασία και τους ρόλους τους.

Γιατί αυτό το έργο; Γιατί τώρα;


Μια θεατρική σκηνή στο βάθος, με ηθοποιού που κάνουν πρόβα. Μπροστά τους, κάτω από τη σκηνή και με τα χέρια στους γοφούς τους παρακολουθεί ο σκηνοθέτης. Αρκετά πίσω από τον σκηνοθέτη ένα λευκό τραπέζι με ένα θεατιρκό κείμενο ακουμπισμένο πάνω του και σημειώσεις.
Τα έργα που θα δουλέψουμε

Θα ασχοληθούμε διεξοδικά με τρία έργα. Το έργο “Αντιγόνη” του Σοφοκλή, το “Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας ” του Σαίξπηρ και το “Λεωφορείο ο Πόθος” του Τένεσι Ουίλιαμς, καθώς και έργα- επιλογές των συμμετεχόντων.

Ένας αυτόνομος κύκλος μεν, με συνέχεια δε

Το 2ο μέρος του σεμιναρίου σκηνοθεσίας θα ξεκινήσει τον Οκτώβρη του 2024 και τα μαθήματά του θα αφορούν στην πρακτική της σκηνοθεσίας: κεντρική σκηνοθετική γραμμή, καθοδήγηση ηθοποιών, συνεργασία με τους υπόλοιπους συντελεστές,στήσιμο σκηνών κλπ.

Το “Ξεκλειδώνοντας το θεατρικό κείμενο: από το χαρτί στη σκηνή” μπορεί να παρακολουθηθεί ως αυτόνομος κύκλος ή ως πρώτο μέρος του εργαστηρίου σκηνοθεσίας θεάτρου

Το μάθημα προσφέρεται και για σύγχρονη διαδικτυακή παρακολούθηση από υπολογιστή μέσω της εφαρογής Zoom

Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη σε εξωτερικό χώρο κοιτάζει αριστερά με ένα ελαφρύ χαμόγελο*ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΖΩΡΤΖΙΝΑΣ ΚΑΚΟΥΔΑΚΗ

Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη είναι σκηνοθέτης και θεατρολόγος.

Η 25ετής επαγγελματική της σταδιοδρομία στο χώρο του θεάτρου και της εκπαίδευσης αντανακλά το εύρος της εμπειρίας και των ειδικών της γνώσεων.

Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στο θέατρο από το τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ έχει συγγράψει, συμμετάσχει και επιμεληθεί εκδόσεις με θέμα τη σκηνοθεσία, τον κινηματογράφο και την κινηματογραφική αισθητική και τη βιωματική και θεατρική εκπαίδευση από γνωστούς εκδοτικούς οίκους και καλλιτεχνικούς οργανισμούς όπως το Εθνικό Θέατρο και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

 Εχει σκηνοθετήσει δραματικά κείμενα  της Αρχαίας ελληνικής και της παγκόσμιας δραματουργίας στη σύγχρονη σκηνή, μεταξύ των οποίων: Αντιγόνη του Σοφοκλή, Ελένη του Ευριπίδη, Όρνιθες και Νεφέλες του Αριστοφάνη, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Σαίξπηρ, Φάουστ του Γκαίτε, καθώς και σύγχρονα έργα βασισμένα σε αρχαίες ελληνικές τραγωδίες όπως

το Μετά τον Αφρό (βασισμένο στους Πέρσες του Αισχύλου) και το Ρισπέκτ /Θάβοντας τον αδελφό σου στο πεζοδρόμιο του Τζακ Θορν (βασισμένο στην Αντιγόνη του Σοφοκλή). Παράλληλα έχει συνεργαστεί ως δραματουργός σε πάνω από 30 παραστάσεις θεάτρου και χορού και έχει οργανώσει πλήθος Φεστιβάλ Νέων Δημιουργών σε συνεργασία με διάφορους οργανισμούς καιθέατρα.

Παράλληλα, έχει σκηνοθετήσει site-specific παραστάσεις εμπνευσμένες από προσωπικότητες της πολιτικής, της επιστήμης και της λογοτεχνίας (Περικλής, Πυθαγόρας, Λευκάδιος Χερν) καθώς και από το ιστορικό-αφηγηματικό αποτύπωμα πόλεων (Αθήνα, Ηράκλειο, περιοχή του

Πηλίου, κ.ά.) ως αποτέλεσμα της καλλιτεχνικής της έρευνας και προσπάθειας σύζευξης του παρελθόντος με το παρόν μέσα από τη δημιουργική και εκπαιδευτική δύναμη του θεάτρου.

Έχει διδάξει μαθήματα σχετικά με το θέατρο στην εκπαίδευση σε τμήματα Θεατρικών Σπουδών (Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στο Ναύπλιο, ΕΚΠΑ) και Παιδαγωγικής (ΕΚΠΑ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στο Βόλο) και έχει παρουσιάσει διαλέξεις και βιωματικά εργαστήρια σε πανεπιστήμια και θεατρικούς οργανισμούς στο εξωτερικό (Μεξικό, Ιράν,

Κίνα, Ισλανδία, Σερβία, Λευκορωσία, Λιθουανία, Βέλγιο, κτλ). Έχει διδάξει θέατρο σε δημοτικά σχολεία, γυμνάσια και λύκεια και δημόσιους εκπαιδευτικούς οργανισμούς στην Ελλάδα. Από το 1997 μέχρι το 2004 υπήρξε υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης και του Αρχείου του Εθνικού Θεάτρου.

Διδάσκει Ιστορία και Δραματουργία Θεάτρου στις δραματικές σχολές του Ωδείου Αθηνών, “Πράξη Επτά” , “Νέο Ελληνικό Θέατρο” και “Θεάτρου 100”. Από το 2016 ως 2019 ήταν σύμβουλος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και Υπεύθυνη του Λυκείου Επιδαύρου – Διεθνούς θερινού σχολείου αρχαίου δράματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, έχει παρουσιάσει τη δουλειά της στο αρχαίο δράμα και την εκπαίδευση νέων καλλιτεχνών και μαθητών σε διεθνή φόρουμ και εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν στην Ελλάδα και το εξωτερικό.


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ

Έναρξη μαθημάτων: Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2024

Μαθήματα: Κάθε Τρίτη 19:00-22:00

Χώρος διξαγωγής: Καταπactή (Κορομηλά 19 – Νέος Κόσμος)

*Early bird: Για εγγραφές που θα πραγματοποιηθούν έως το τέλος του 2023, ισχύει έκπτωση στη μηνιαία τιμή των διδάκτρων

Πληροφορίες – δηλώσεις συμμετοχής: info@katapacti.gr

Τηλέφωνο: 2168096448