Ο Τάσος Τσιλίκουνας* είδε την παράσταση που σκηνοθέτησε ο Μίνως Θεοχάρης και μας γράφει τη γνώμη του.

 

Απλή Μετάβαση: εισιτήριο δηλαδή, χωρίς επιστροφή

Γνώριμη συνθήκη, ιδίως τα τελευταία χρόνια, γιατί ποιος δεν έχασε ένα δικό του άνθρωπο στα χρόνια της οικονομικής κρίσης ή δεν αποχαιρέτησε έναν αγαπημένο του στην αίθουσα ενός αεροδρομίου, αν φυσικά δεν ήταν ο ίδιος αυτός που έφευγε, αναζητώντας αυτό το «κάτι καλύτερο» κάπου στο εξωτερικό.

Από αυτήν ακριβώς την σκληρή συνθήκη εμπνέονται ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος που υπογράφει τα κείμενα και τους στίχους και ο Θέμης Καραμουρατίδης που είναι υπεύθυνος για τη μουσική και τις ενορχηστρώσεις του σύγχρονου ελληνικού πρωτότυπου μιούζικαλ που φέτος ανεβαίνει στη σκηνή του θεάτρου Ακροπόλ. Η Απλή Μετάβαση ανέβηκε για πρώτη φορά στη σκηνή Νίκος Κούρκουλος του Εθνικού Θεάτρου της χώρας τον Μάρτιο του 2019, έναν ακριβώς χρόνο πριν από την εμφάνιση της πανδημίας στον ελληνικό χώρο. Τέσσερα χρόνια μετά η παράσταση επαναλαμβάνεται και δικαίως.

Η υπόθεση

Ένα κορίτσι αποφασίζει να ακολουθήσει το αγόρι της στο εξωτερικό αφήνοντας πίσω την ζωή της στην Αθήνα, μια μάνα αποχαιρετά την κόρη της που πάει να σπουδάσει, ένας Γάλλος μετανάστης αποφασίζει να φύγει από τη χώρα που τον φιλοξενεί τα τελευταία χρόνια αφήνοντας πίσω μια αγάπη, ένας-εδώ και 20 πια χρόνια-κάτοικος εξωτερικού που πάντα θα επιστρέφει στην πατρίδα, όσο κι αν αυτό πονάει, μία γυναίκα χωρίς πατρίδα που ακροβατεί μεταξύ αναχώρησης και επιστροφών.

Ο χώρος δράσης

Όλοι οι ήρωες των Ευαγγελάτου-Καραμουρατίδη συναντώνται στην αίθουσα αναχώρησης ενός αεροδρομίου, ακριβώς έξω από την πύλη επιβίβασης και αποκαλύπτονται ο ένας στον άλλον. Συνειδητοποιούν ότι οι ζωές τους άλλοτε μοιάζουν και άλλοτε διαφέρουν, κάποιες φορές περιπλέκονται, σε όλες τις περιπτώσεις ωστόσο υπό έναν κοινό παρονομαστή: την πατρίδα που καλούνται να αφήσουν πίσω, όπου πατρίδα μπορεί να είναι η χώρα τους, η οικογένειά τους, ένας έρωτας, τα όνειρα αλλά και οι ελπίδες τους.

Οι ερμηνείες

Οι ηθοποιοί – τραγουδιστές της παράστασης στέκονται με απόλυτο επαγγελματισμό πάνω στη σκηνή του Ακροπόλ και όλοι τους χαρακτηρίζονται από έμπνευση, δημιουργικότητα και πάθος αποτυπώνοντας ένα θέαμα που μαγνητίζει τον θεατή, συχνά τον ταξιδεύει κι σίγουρα τον προβληματίζει. Ξεχωρίζουν ως παρουσίες πάνω στη σκηνή η Μαρίζα Ρίζου με το «σουξέ» της παράστασης (Κάποιος να με σύρει) ήδη στις αποσκευές της, η Χαρά Κεφαλά με τις δυναμικές ερμηνευτικές και τραγουδιστικές της στιγμές που ξεσηκώνουν το κονό σε αρκετά σημεία της παράστασης, καθώς και ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης με το βάρος της υποκριτικής του δεινότητας και την επιβλητική του θεατρική παρουσία. Ωστόσο το σύνολο και των υπολοίπων πρωταγωνιστών, ο Κωνσταντίνος Γαβαλάς, ο Γιάννης Καπελέρης, η Πέγκυ Μανωλά, ο Βασίλης Μηλιώνης και η Αντιγόνη Ψυχράμη, όλοι τους έχουν ιδιαίτερες στιγμές πάνω στη σκηνή και φέρουν σε πέρας το δύσκολο έργο που τους έχει ανατεθεί επιτυγχάνοντας η παράσταση να έχει 8 πρωταγωνιστές.

Τα Highlights

Οι εξαιρετικές φωνές όλων των ηθοποιών, τα εντυπωσιακά φώτα με βάση τα οποία εναλλάσσονται οι σκηνές αλλά και οι ίδιοι οι χαρακτήρες των ηρώων πάνω και κάτω από τη σκηνή του Ακροπόλ και η ομολογουμένως ευρηματικότητα της σκηνοθεσίας του Μίνωα Θεοχάρη δημιουργούν ένα εντυπωσιακό σκηνικό που συνεπαίρνει το θεατή για δύο ολόκληρες ώρες. Ο Θεοχάρης, που υπήρξε και ο σκηνοθέτης του πρώτου ανεβάσματος της παράστασης στο Εθνικό Θέατρο, εμφανίζεται σήμερα σαφώς πιο ώριμος και ευρηματικός. Καθώς η πρώτη μου γνωριμία με το έργο ήταν στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου όπου είχε επιλεγεί μία πολύ ενδιαφέρουσα σκηνοθετική οπτική μιας κυκλικής σκηνής 360 μοιρών, ομολογώ ότι έφτασα προβληματισμένος στο Ακροπόλ για το αν η μετάβαση σε μια τυπική συνθήκη θεατρικής σκηνής θα στερήσει από το ενδιαφέρον της παράστασης. Ωστόσο, ο Θεοχάρης στο φετινό ανέβασμα έχει πλήρη αντίληψη του νέου χώρου, εκμεταλλεύεται κάθε σπιθαμή του και προσαρμόζει την παράσταση τόσο στη νέα σκηνή που τους φιλοξενεί όσο και στη νέα εποχή, τέσσερα χρόνια μετά.

Η πρώτη ύλη της παράστασης, δηλαδή η μουσική του Θέμη Καραμουρατίδη και οι στίχοι και τα κείμενα του Γεράσιμου Ευαγγελάτου, είναι σαφέστατα το βασικό σημείο από όπου εκκινούν και όλοι οι υπόλοιποι συν-δημιουργοί της παράστασης. Το γεγονός ότι δυο δημιουργοί στην Ελλάδα του 2019 και ήδη του 2023 αποφάσισαν να ξεκινήσουν πάνω σε ένα λευκό χαρτί και να δημιουργήσουν ένα πρωτότυπο ελληνικό μιούζικαλ που ούτε βασίζεται ούτε διασκευάζει κάτι που προϋπήρχε, μόνο συγκίνηση και θαυμασμό μπορεί και πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να γεννά. Η αγάπη τους για το είδος, η δημιουργικότητα, η μελέτη και η φαντασία τους είναι όλα στοιχεία παρόντα και ορατά στη σκηνή του Ακροπόλ, μα πάνω από όλα είναι διάχυτο στην ατμόσφαιρα το αίσθημα της καλλιτεχνικής έμπνευσης που ξεκινά από τους δημιουργούς και εκτελεστές, φτάνει ως την πλατεία και καταλήγει να εμπνέει τις αισθήσεις των ίδιων των θεατών.

Εν κατακλείδι

Η παράσταση ομολογουμένως δεν εμβαθύνει στους χαρακτήρες των ηρώων, ακόμη και τις ίδιες τις ιστορίες τους, ωστόσο αυτό δεν αποτελεί εμπόδιο για την ταύτιση του θεατή. Πιθανόν μία λεπτομερέστερη ή αναλυτικότερη σκιαγράφηση των ηρώων και των λόγων-πράξεων τους να προκαλούσε ένα μεγαλύτερο αίσθημα σύνδεσης με τους ίδιους τους ήρωες του έργου, ωστόσο το ίδιο το είδος του μουσικού θεάτρου δεν δημιουργεί υψηλές απαιτήσεις αυτού του τύπου.

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος και ο Θέμης Καραμουρατίδης εμπνέονται, ο Μίνως Θεοχάρης συντονίζεται μαζί τους και όλοι μαζί υπογράφουν ένα σύγχρονο πρωτότυπο μιούζικαλ για την Ελλάδα του σήμερα. Αυτό από μόνο του αρκεί για να καταδείξει το ταλέντο και το όραμά τους. Παρότι πρόκειται για ένα είδος ιδιαίτερο, αν όχι δύσκολο, που απαιτεί ειδικές γνώσεις, τεχνικές και φιλοσοφία, οι δημιουργοί έχουν το σθένος να αναμετρηθούν με όλα τα παραπάνω και να δημιουργήσουν κάτι από το μηδέν. Και αυτό καταλήγει να είναι συγκινητικό και απολαυστικό.

 
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Συγγραφείς: Γεράσιμος Ευαγγελάτος – Θέμης Καραμουρατίδης

Κείμενο – στίχοι: Γεράσιμος Ευαγγελάτος

Μουσική – ενορχήστρωση: Θέμης Καραμουρατίδης

Σκηνοθεσία: Μίνως Θεοχάρης

Διεύθυνση ορχήστρας: Αντώνης Παλαμάρης

Σκηνικά-κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη

Κινησιολογία – Χορογραφίες: Αμάλια Μπένετ

Video mapping: Κάρολος Πορφύρης

Σχεδιασμός Φωτισμών: Μίνως Θεοχάρης

Φωνητικός Σχεδιασμός: Αποστόλης Ψυχράμης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστίνα Παπαδοπούλου

Βοηθός Χορογράφου: Κατερίνα Γεβετζή

Συνεργάτης Ενδυματολόγος: Σοφία Δριστέλλα

Βοηθός Ηθοποιών: Γιάννης Βάρσος

Φωτογραφίες-Τρέιλερ: Χρήστος Συμεωνίδης

Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Τάσος Μπιμπισίδης

Διαδικτυακή Επικοινωνία: Κωνσταντίνος Ζουρνάς | Digital.gr

Οργάνωση παραγωγής: Ντόρα Βαλσαμάκη

Επί σκηνής (αλφαβητικά):

Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Γιάννης Καπελέρης, Χαρά Κεφαλά, Πέγκυ Μανωλά, Βασίλης Μηλιώνης, Μαρίζα Ρίζου, Αντιγόνη Ψυχράμη

*Ο Τάσος Τσιλίκουνας

γεννήθηκε και σπούδασε στην Θεσσαλονίκη. Είναι δικηγόρος και ένας απο τους λόγους που μετακόμισε στην Αθήνα το 2009 είναι τα θέατρα της πρωτεύουσας. Παρακολουθεί πολλές παραστάσεις κάθε χρονιά και ακολουθεί συγκεκριμένους εκφραστές του θεάτρου φανατικά. Τα τελευταία χρόνια έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά με την υποκριτική μέσα από το θεατρικό εργαστήρι της Καταπactής, εκμηδενίζοντας την απόσταση μεταξύ πλατείας και σκηνής.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΓΝΩΜΕΣ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ