γράφει η Κατερίνα Σοφρά, θεατρολόγος

Το “Ήξερες ότι” δίνει τις απαντήσεις σε όλες τις πιθανές ερωτήσεις που έχεις γύρω από τον κόσμο του θεάτρου, τους όρους και τις ειδικότητές του!

Το χειροκρότημα στο θέατρο αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο

Η ενέργεια αυτή από τους θεατές εκδηλώνει επιδοκιμασία λέγοντας “σας αποδέχομαι και σας εκτιμώ”, αλλά πολλές φορές όταν συμβαίνει κατά την διάρκεια της παράστασης σημαίνει και “Διαλύω την ψευδαίσθηση, για να σας πω πως απολαμβάνω την ψευδαίσθηση που μου δημιουργείτε”.

Αποτελεί πολύ παλιά συνήθεια να χειροκροτούνται οι συντελεστές της παράστασης, με τους αρχαίους Έλληνες, μάλιστα, να έχουν προβλέψει και έναν μικρό θεό για την συγκεκριμένη λειτουργία, τον θεό Κρότο.

Τον 17ο αιώνα η συνήθεια του χειροκροτήματος έχει εξαπλωθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη

Κάποιοι λαοί εκφράζουν τον θαυμασμό και την επιδοκιμασία τους με κραυγές και σφυρίγματα. Στις παραστάσεις βουλεβάρτου και κομεντί Φρανσαιζ εντοπίζουμε δύο είδη κοινού που εκδηλώνουν τον θαυμασμό τους με διαφορετικό τρόπο. Το αστικό κοινό χειροκροτεί τους ηθοποιούς, ακόμα και τα σκηνικά στην αρχή της παράστασης με το σήκωμα της αυλαίας διακόπτοντας πολλές φορές την δράση με το χειροκρότημα του.

Τι συμβαίνει όμως με το κοινό των διανοούμενων;

Το κοινό της πρωτοπορίας από την άλλη δεν δείχνει τον ενθουσιασμό του παρα μόνο όταν η αυλαία πέσει και αυτό σε πρόσωπο με πρόσωπο επαφή με τους συντελεστές. Λόγο αποτελούσε το γεγονός ότι δεν ήθελαν να ενθαρρύνουν ηθοποιούς και σκηνοθέτη κατά την διάρκεια της παράστασης.

Οι κλακαδόροι

Ενδιαφέρον επίσης αποτελεί το γεγονός πως πολλές φορές, πέραν από τους ηθοποιούς, σκηνοθετείται και το ίδιο το χειροκρότημα. Δεν είναι λίγες οι φορές που συναντάμε στο θέατρο να παρέχονται οι υπηρεσίες «κλακαδόρων» που με το δικό τους χειροκρότημα παρασύρουν το υπόλοιπο κοινό να εκφράσει τον θαυμασμό του με τον ίδιο τρόπο!