Το εργαστήρι θεάτρου Καταπactή συνεργάζεται για πρώτη φορά φέτος με την επιτυχημένη σκηνογράφο, με σκοπό να δώσει τη δική της πνοή στο εργαστήρι σκηνογραφίας του Theater Academy της Καταπactής! Η Μαριλένα Γιαννακίτσα θέτει πέντε ερωτήματα που έχει στο μυαλό του κάθε ενδιαφερόμενος.


1. Είναι απαραίτητο να έχει κάποιος γνώσεις αρχιτεκτονικής ή σχεδίου για να παρακολουθήσει το μάθημα;
Η ενασχόληση με το θέατρο γενικά έχει να κάνει με την αίσθηση των πραγμάτων.Το φως, τα υλικά,τον χώρο. Κυριότερο είναι να κατανοήσει το κείμενο, να το υπηρετήσει και μέσα από αυτο να δουλέψει. Για το μάθημά μας,  βασικό κομμάτι θεωρώ την  αίσθηση του χώρου, να μπορεί κανείς να κατανοήσει μια κάτοψη ή κάποιο κατασκευαστικό σχέδιο ωστε να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε από μια βάση και να υλοποιήσουμε τις ιδέες που θα προκύψουν. Δεν είναι απαραίτητες οι γνώσεις σχεδίου αλλά είναι καλοδεχούμενες.
2. Το θεωρητικό μέρος τι περιλαμβάνει;
Περιλαμβάνει μια σύντομη μελέτη στην εξέλιξη της σκηνογραφίας  από τη διαμόρφωση της σκηνής στο αρχαίο θέατρο, στο ρωμαϊκό, την ιταλική αναγέννηση και την Κομέντια Ντελ άρτε. Στη συνέχεια θα ασχοληθούμε με το μπαρόκ και τον ρομαντισμό. Μετά  θα περάσουμε στον 19ο και 20ό αιώνα, στον Άππια και τον Μέγιερχολντ και θα καταλήξουν στη σύγχρονη παγκόσμια σκηνογραφία. Θα σταθούμε λίγο παραπάνω στη σύγχρονη παγκόσμια σκηνογραφία. Γενικά όμως το μάθημα θα είναι πιο πολύ πρακτικό, εστιάζοντας στη δημιουργία μιας κανονικής παράστασης στο τέλος της χρονιάς. Άλλωστε η ουσία της σκηνογραφίας είναι η πράξη και ο πειραματισμός με υλικά και υφές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ειναι απαραίτητο το θεωρητικό κομμάτι.

“‘Ολιβερ Τουίστ”, του Κάρολου Ντίκενς – ‘Ελληνικός Κόσμος’ – σκηνοθεσία Κωνσταντίνα Νικολαΐδη – σκηνικά / κοστούμια Μαρία Φιλίππου

3. Θα ασχοληθούμε με τις ιδιότητες και τους τρόπους χρήσης των υλικών και των χρωμάτων;
Ναι όπως είπα και προηγουμένως  τα υλικά και τα χρώματα είναι τα βασικά εργαλεία της σκηνογραφίας. Η χρήση τους καθορίζει το τελικό αποτέλεσμα. Τα υλικά είναι άπειρα και ως σκηνογράφοι οφείλουμε να τα γνωρίζουμε, να τα χρησιμοποιούμε και να προτείνουμε αναλόγως. Εκτός απο τη χρήση τους πάνω στη σκηνή υπάρχει μια ιστορία πίσω απο το καθένα. Καλό είναι να σκεφτόμαστε με περιβαλλοντική συνείδηση αλλά και να γνωρίζουμε την τιμή τους καθώς πάντα υπάρχει ένα προκαθορισμένο budget στην εκάστοτε παραγωγή. Τα χρώματα είναι άλλο ένα μεγάλο κομμάτι της σκηνογραφίας. Καθορίζουν το ύφος και όλη την εικόνα. Δρουν ανάλογα με το υλικό για αυτό και είναι απαραίτητο να συνεργαζόμαστε με τους φωτιστές ώστε να μελετούμε τα χρώματα και τα υλικά ανάλογα με τον τρόπο που σκέφτονται να φωτίσουν. Οφείλουμε να σεβόμαστε τη δουλειά όλων των συντελεστών και να τους ενημερώνουμε για την κάθε μας κίνηση.
4. Θα μάθουμε να κατασκευάζουμε μακέτα;
Ναι βέβαια! Το επίπεδο που θα φτάσουμε θα εξαρτηθεί από το επίπεδο εκκίνησης.Ο στόχος πάντα είναι να επικοινωνήσουμε την ιδέα μας στους συνεργάτες μας, είτε αυτό γίνεται με απλά υλικά που βρίσκουμε στην καθημερινότητά μας, είτε μεσα απο μια  φωτορεαλιστική απεικόνιση μέσω υπολογιστή. Οπως προείπαμε ειναι σημαντικό οι υπόλοιποι συντελεστές να γνωρίζουν την ιδέα μας και το αποτέλεσμα στο οποίο θέλουμε να φτάσουμε.Η μακέτα στην ουσία εξυπηρετεί αυτήν την επικοινωνία με τους υπόλοιπους συνεργάτες μας. Ο σκηνοθέτης πρέπει να έχει περπατήσει ολο το σκηνικό πριν ξεκινήσει πρόβες και αυτό ειναι στο χέρι μας να το καταφέρουμε χωρίς να υπάρχει σκηνικό.Με μια χάραξη στον χώρο με τα σχέδια που θα φέρουμε στην πρόβα, με δείγματα από υφάσματα και υλικά αυτό μπορεί να γίνει εφικτό.

“Εγώ η  Γωγώ”, της Ελένης Γκασούκα – θέατρο ‘Αθηνών’ – σκηνοθεσία Ελένη Γκασούκα – σκηνικά Μαρία Φιλίππου

“Ο φίλος μου ο Λευτεράκης”, του Αλέκου Σακελλάριου – ‘Χυτήριο’ – σκηνοθεσία Θανάσης Παπαθανασίου / Μιχάλης Ρέππας – σκηνικά / κοστούμια Μαρία Φιλίππου

5. Στο πρακτικό μέρος θα πρέπει να συνεργαστούμε και με άλλους συντελεστές; 
Φυσικά. Το θεατρο ειναι ομαδικό “άθλημα”! Ό,τι κάνουμε επηρεάζει τη δουλειά των συνεργατών μας. Είμαστε σε άμεση επικοινωνία, συζήτηση και συνεργασία με ολους τους συντελεστές και ακόμα πιο πολύ με τον σκηνοθέτη μας. Μην ξεχνάμε πως είμαστε όλοι στην ίδια ομάδα και ο στόχος είναι για όλους κοινός. Να υπηρετήσουμε ένα κείμενο, ο καθένας απο τη σκοπιά του, με σεβασμό στους υπόλοιπους.

“Οι από πάνω”, του Νίκου Μουτσινά – θέατρο ‘Πειραιώς’ – σκηνοθεσία Νίκος Μουτσινά – σκηνικά Μαρία Φιλίππου

Η Μαρία Φιλίππου

έχει διακριθεί με 1ο βραβείο Σκηνογραφίας και Ενδυματολογίας στο 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Διαβαλκανικού Θεάτρου, ενώ ήταν υποψήφια για βραβείο καλύτερης σκηνογραφίας στα θεατρικά βραβεία του Αθηνοραματος για την παράσταση «Η Παριζιάνα». Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Σταμάτης Φασούλης, ο Θοδωρής Αθερίδης, Αντώνη Λουδάρο, Νίκο Μουτσινά κ.α. 

Αυτό τον καιρό, μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει τη δουλειά της στις παραστάσεις “Τζόρνταν” σε σκηνοθεσία Γιάννη Αϊβάζη , “Ανθισμένες Μανόλιες” σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κυριάκου, “Μαθήματα κωμωδίας” σε σκηνοθεσία Θ. Αθερίδη, “Καλό μεσημεράκι” στην συχνότητα του Σκαι , “Cage birds”, “Tο θαυμα” και “Tο πυθαρι του Πυθαγόρα” σε σκηνοθεσία Κ. Νικολαΐδη, “Σοφία Βέμπο σε θυμάμαι” σε σκηνοθεσία Μενέλαου Τζαβέλλα, “Σκηνές από έναν γάμο” σε σκηνοθεσία Αντώνη Λουδάρου ενώ τον Ιανουάριο ξεκινουν το “Γελώντας άγρια” σε σκηνοθεσία Βάσιας Αργέντη και “Ανάμεσα σε δυο κόσμους” σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη.

Εργαστήρι σκηνογραφίας

  • Από Δευτέρα 17/1/2022 και κάθε Δευτέρα 19:00-22:00 έως τέλος Ιουνίου
  • Τα μαθήματα θα πραγματοποιούνται δια ζώσης και διαδικτυακά ταυτόχρονα
  • Κόστος διδάκτρων 400€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ)
  • Early bird: 10% έκπτωση για εγγραφές έως τέλος του 2021
  • Για όσους ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν και το εργαστήριο ενδυματολογίας, προβλέπεται 20% έκπτωση στο σύνολο των διδάκτρων
  • Πληροφορίες – δηλώσεις συμμετοχής: 2168096448 – info@katapacti.gr
Αν θες να μαθεις περισσοτερα για το εργαστηρι σκηνογραφιας
click here