Η Μαριλένα Γιαννακίτσα θέτει πέντε ερωτήματα που έχει στο μυαλό του κάθε ενδιαφερόμενος του εργαστηρίου σκηνογραφίας.


1. Είναι απαραίτητο να έχει κάποιος γνώσεις αρχιτεκτονικής ή σχεδίου για να παρακολουθήσει το μάθημα;
Η ενασχόληση με το θέατρο γενικά έχει να κάνει με την αίσθηση των πραγμάτων.Το φως, τα υλικά,τον χώρο. Κυριότερο είναι να κατανοήσει το κείμενο, να το υπηρετήσει και μέσα από αυτο να δουλέψει. Για το μάθημά μας,  βασικό κομμάτι θεωρώ την  αίσθηση του χώρου, να μπορεί κανείς να κατανοήσει μια κάτοψη ή κάποιο κατασκευαστικό σχέδιο ωστε να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε από μια βάση και να υλοποιήσουμε τις ιδέες που θα προκύψουν. Δεν είναι απαραίτητες οι γνώσεις σχεδίου αλλά είναι καλοδεχούμενες.
2. Το θεωρητικό μέρος τι περιλαμβάνει;
Περιλαμβάνει μια σύντομη μελέτη στην εξέλιξη της σκηνογραφίας  από τη διαμόρφωση της σκηνής στο αρχαίο θέατρο, στο ρωμαϊκό, την ιταλική αναγέννηση και την Κομέντια Ντελ άρτε. Στη συνέχεια θα ασχοληθούμε με το μπαρόκ και τον ρομαντισμό. Μετά  θα περάσουμε στον 19ο και 20ό αιώνα, στον Άππια και τον Μέγιερχολντ και θα καταλήξουν στη σύγχρονη παγκόσμια σκηνογραφία. Θα σταθούμε λίγο παραπάνω στη σύγχρονη παγκόσμια σκηνογραφία. Γενικά όμως το μάθημα θα είναι πιο πολύ πρακτικό, εστιάζοντας στη δημιουργία μιας κανονικής παράστασης στο τέλος της χρονιάς. Άλλωστε η ουσία της σκηνογραφίας είναι η πράξη και ο πειραματισμός με υλικά και υφές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ειναι απαραίτητο το θεωρητικό κομμάτι.

“‘Ολιβερ Τουίστ”, του Κάρολου Ντίκενς – ‘Ελληνικός Κόσμος’ – σκηνοθεσία Κωνσταντίνα Νικολαΐδη – σκηνικά / κοστούμια Μαρία Φιλίππου

3. Θα ασχοληθούμε με τις ιδιότητες και τους τρόπους χρήσης των υλικών και των χρωμάτων;
Ναι όπως είπα και προηγουμένως  τα υλικά και τα χρώματα είναι τα βασικά εργαλεία της σκηνογραφίας. Η χρήση τους καθορίζει το τελικό αποτέλεσμα. Τα υλικά είναι άπειρα και ως σκηνογράφοι οφείλουμε να τα γνωρίζουμε, να τα χρησιμοποιούμε και να προτείνουμε αναλόγως. Εκτός απο τη χρήση τους πάνω στη σκηνή υπάρχει μια ιστορία πίσω απο το καθένα. Καλό είναι να σκεφτόμαστε με περιβαλλοντική συνείδηση αλλά και να γνωρίζουμε την τιμή τους καθώς πάντα υπάρχει ένα προκαθορισμένο budget στην εκάστοτε παραγωγή. Τα χρώματα είναι άλλο ένα μεγάλο κομμάτι της σκηνογραφίας. Καθορίζουν το ύφος και όλη την εικόνα. Δρουν ανάλογα με το υλικό για αυτό και είναι απαραίτητο να συνεργαζόμαστε με τους φωτιστές ώστε να μελετούμε τα χρώματα και τα υλικά ανάλογα με τον τρόπο που σκέφτονται να φωτίσουν. Οφείλουμε να σεβόμαστε τη δουλειά όλων των συντελεστών και να τους ενημερώνουμε για την κάθε μας κίνηση.
4. Θα μάθουμε να κατασκευάζουμε μακέτα;
Ναι βέβαια! Το επίπεδο που θα φτάσουμε θα εξαρτηθεί από το επίπεδο εκκίνησης.Ο στόχος πάντα είναι να επικοινωνήσουμε την ιδέα μας στους συνεργάτες μας, είτε αυτό γίνεται με απλά υλικά που βρίσκουμε στην καθημερινότητά μας, είτε μεσα απο μια  φωτορεαλιστική απεικόνιση μέσω υπολογιστή. Οπως προείπαμε ειναι σημαντικό οι υπόλοιποι συντελεστές να γνωρίζουν την ιδέα μας και το αποτέλεσμα στο οποίο θέλουμε να φτάσουμε.Η μακέτα στην ουσία εξυπηρετεί αυτήν την επικοινωνία με τους υπόλοιπους συνεργάτες μας. Ο σκηνοθέτης πρέπει να έχει περπατήσει ολο το σκηνικό πριν ξεκινήσει πρόβες και αυτό ειναι στο χέρι μας να το καταφέρουμε χωρίς να υπάρχει σκηνικό. Με μια χάραξη στον χώρο με τα σχέδια που θα φέρουμε στην πρόβα, με δείγματα από υφάσματα και υλικά αυτό μπορεί να γίνει εφικτό.

“H τρελή του Σαγιό”, του Ζαν Ζιρωντού- θέατρο ‘Παλλάς’ – σκηνοθεσία

Πέτρος Ζούλιας – σκηνικά Μαρία Φιλίππου

“Λίγο ακόμα”,  ‘Μικρό Άνεσις’ – σκηνοθεσία Κωνσταντίνα Νικολαΐδη – σκηνικά Μαρία Φιλίππου

5. Στο πρακτικό μέρος θα πρέπει να συνεργαστούμε και με άλλους συντελεστές; 
Φυσικά. Το θεατρο ειναι ομαδικό “άθλημα”! Ό,τι κάνουμε επηρεάζει τη δουλειά των συνεργατών μας. Είμαστε σε άμεση επικοινωνία, συζήτηση και συνεργασία με ολους τους συντελεστές και ακόμα πιο πολύ με τον σκηνοθέτη μας. Μην ξεχνάμε πως είμαστε όλοι στην ίδια ομάδα και ο στόχος είναι για όλους κοινός. Να υπηρετήσουμε ένα κείμενο, ο καθένας απο τη σκοπιά του, με σεβασμό στους υπόλοιπους.

“Όλιβερ Τουίστ”, του Καρόλου Ντίκενς – ‘Θέατρον, Ελληνικός Κόσμος’- σκηνοθεσία Κωνσταντίνα Νικολαΐδη – σκηνικά Μαρία Φιλίππου

μαρια φιλιππου – συντομο βιογραφικο

Γεννηθείσα στην Καστοριά το 1983.
Απόφοιτος του τμήματος Γραφιστικής, του Τ.Ε.Ι.  Αθηνών, υπότροφος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών με κατεύθυνση ζωγραφική (Σαλαμάνκα, Ισπανία), κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (Master of Arts in Advanced Theatre Practice, Scenography and Costume Design) του Πανεπιστημίου Royal Central School of Speech and Drama,
Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο.

Κάτοχος 1ου Βραβείου Σκηνογραφίας και Ενδυματολογίας στο Δεύτερο Διεθνές Φεστιβάλ Διαβαλκανικού Θεάτρου.
Από το 2013 δουλεύει ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος σε αθηναϊκές θεατρικές σκηνές και  στην τηλεόραση. Αυτο το διαστημα σκηνογραφεί στο Παλλάς την “Τρελή του Σαγιό” σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, στο μικρο Παλλας τα “Μαθήματα Κωμωδίας” σε σκηνοθεσία Θοδωρη Αθερίδη, στον Ελληνικο Κοσμο τον “Ολιβερ Τουίστ” οπου εχει αναλάβει και την ενδυματολογία, στο Συγχρονο θέατρο την κωμωδία “Ακρως Συμπαντικό”, και το κύκνειο άσμα του Τουργκένιεφ “Ανάμεσα σε δυο κόσμους” σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαιδη, στο Μικρό Άνεσις το “Λίγο Ακόμα” και στο θέατρο Αλκυονίς το “Hedwig and the angry inch” σε σκηνοθεσία Μίνου Θεοχάρη.

Εργαστήρι σκηνογραφίας

  • Από Δευτέρα 16/1/2022 και κάθε Δευτέρα 19:00-22:00 έως τέλος Ιουνίου
  • Κόστος διδάκτρων 70€/μήνα (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ)
  • Για όσους ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν και το εργαστήρι σχεδιασμού θεατρικών φωτισμών με τη Μελίνα Μάσχα προβλέπεται 10% έκπτωση στο σύνολο των διδάκτρων.
  • Πληροφορίες – δηλώσεις συμμετοχής: 2168096448 – info@katapacti.gr
Αν θες να μαθεις περισσοτερα για το εργαστηρι σκηνογραφιας
click here