γράφει ο Σωτήρης Δούβρης

Γιατί πραγματοποιούνται εισαγωγικές εξετάσεις και ποια είναι τα ζητούμενά τους; Πως μπορείς να εισαχθείς στις κρατικές και πώς στις ιδιωτικές σχολές; Πως προετοιμάζεται κανείς στον αυτοσχεδιασμό; *Ακολουθεί λίστα με όλες τις δραματικές σχολές της Ελλάδας με τα στοιχεία επικοινωνίας τους.

Γιατί πραγματοποιούνται οι εισαγωγικές εξετάσεις;

Κάθε χρόνο, όλες οι δραματικές σχολές της χώρας, κρατικές ή μη, διεξάγουν εισαγωγικές εξετάσεις με σκοπό να στελεχώσουν το πρώτο έτος της σχολής τους. Υπό κανονικές συνθήκες οι εξετάσεις διεξάγονται τον Σεπτέμβριο, με σκοπό να ξεκινήσουν τα μαθήματα γύρω στα μέσα Οκτωβρίου. Πιο συγκεκριμένα, οι σχολές, κατόπιν εντολής του αρμόδιου υπουργείου πολιτισμού, με αυτόν τον τρόπο επιλέγουν τους υποψήφιους που, κατά την γνώμη τους, έχουν όλα τα απαραίτητα εφόδια για να σπουδάσουν την υποκριτική τέχνη και να εξελιχθούν σε επαγγελματίες ηθοποιοί. Στην ουσία δηλαδή δεν περιμένουν να δουν πάνω στην σκηνή έτοιμους ηθοποιούς που θα τους παρουσιάσουν το αρτιότερο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα με την πιο πολυεπίπεδη σκηνοθεσία. Θέλουν να δουν την προσωπικότητα, τον τρόπο σκέψης, τη δημιουργική διάθεση και το κέφι κάθε υποψήφιου και από αυτά να ψυχανεμιστούν αν τα στοιχεία αυτά ταιριάζουν στο προφίλ της σχολής τους και αν το διδακτικό προσωπικό τους μπορεί να τους καθοδηγήσει με επιτυχία μέχρι το πτυχίο.

Ποια είναι τα ζητούμενα των εξετάσεων;

Ένας υποψήφιος που δεν έχει συμπληρώσει το 25ο έτος της ηλικίας του έχει να επιλέξει ανάμεσα στη Δραματική σχολή του Εθνικού θεάτρου, του Κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος και στις ιδιωτικές δραματικές σχολές. Για τους μεγαλύτερους οι επιλογές περιορίζονται μόνο στις ιδιωτικές, αφού έτσι ορίζει ο νόμος. Ποια είναι τα εξεταζόμενα πεδία; Εξαρτάται το πού δίνεις εξετάσεις. Ας τα πάρουμε χωριστά:

♦Δραματική σχολή Εθνικού θεάτρου

Οι εξετάσεις πραγματοποιούνται συνήθως τον Σεπτέμβρη και χωρίζονται σε 2 φάσεις, την Α και τη Β, οι οποίες δεν έχουν μεγάλη χρονική διαφορά μεταξύ τους. Αυτό σημαίνει ότι το σωστότερο για τον υποψήφιο είναι να έχει προετοιμαστεί από την αρχή και για τις δύο.

Στην Α΄ φάση ο εξεταζόμενος πρέπει να παρουσιάσει: α) έναν μονόλογο από αρχαίο δράμα ή από το κλασικό ρεπερτόριο, δηλαδή έως και τα έργα των Σαίξπηρ, Μάρλοου κλπ, ισπανικής αναγέννησης κλπ, β) έναν μονόλογο από το σύγχρονο ρεπερτόριο, δηλαδή από έργα που γράφτηκαν από τον 19ο αιώνα έως και σήμερα γ) ένα ποίημα και δ) ένα τραγούδι. Επίσης, ε) θα πρέπει να παρουσιάσει έναν αυτοσχεδιασμό σε θέμα που θα του δοθεί εκείνη τη στιγμή.

Εάν ο υποψήφιος προκριθεί στη Β’ φάση, θα πρέπει να δώσει γραπτές εξετάσεις πάνω σε στοιχειώδη θέματα της ιστορίας του θεάτρου και της λογοτεχνίας, αλλά και να συμμετάσχει σε ομαδικά εργαστήρια υποκριτικής, κίνησης και φωνής με τους καθηγητές της σχολής. Μετά από όλα αυτά ακολουθεί η τελική εξέταση της Β φάσης, όπου ο εξεταζόμενος πρέπει να παρουσιάσει: α) έναν μονόλογο από αρχαίο δράμα, β) έναν από σύγχρονο, γ) ένα ποίημα, δ) ένα τραγούδι και ε) έναν αυτοσχεδιασμό. 

♦Δραματική σχολή Κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Η μεγάλη διαφορά του Κρατικού σε σχέση με το Εθνικό είναι ότι διεξάγει την Α φάση επιλογής τον Ιούλιο. Σε αυτή τη φάση οι υποψήφιοι πρέπει να παρουσιάσουν δύο μονολόγους και ένα ποίημα της αρεσκείας τους χωρίς κάποιον άλλο περιορισμό.

Οι επιτυχόντες της Α φάσης περνούν στη Β που πραγματοποιείται στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου και εξετάζονται σε δύο καινούριος μονολόγους, ένας εκ των οποίων πρέπει να είναι από το αρχαίο δράμα , σε ένα τραγούδι και σε έναν αυτοσχεδιασμό σε θέμα που θα τους δοθεί.

♦Ιδιωτικές δραματικές σχολές

Τα ζητούμενα στις εξετάσεις της κάθε σχολής είναι διαφορετικά όπως και ο τρόπος διεξαγωγής. Κάποιες σχολές εξετάζουν σε δύο φάσεις και κάποιες άλλες σε μία. Οι περισσότερες πάντως κάνουν έναν γύρο εξετάσεων και τα ζητούμενα από τον υποψήφιο είναι α) ένας μονόλογος, β) ένα ποίημα, γ) ένα τραγούδι και δ) έναν αυτοσχεδιασμό.

Θέλεις να δώσεις εξετάσεις;
Δες το πρόγραμμα προετοιμασίας μας
ΜΑΘΕ περισσοτερα

Πως γίνεται η κατάλληλη προετοιμασία;

Αρκετό καιρό πριν, συνήθως στις αρχές του καλοκαιριού, ο υποψήφιος θα πρέπει να αρχίσει να προετοιμάζεται για τις επερχόμενες εξετάσεις, είτε με τη βοήθεια κάποιου δασκάλου, είτε μόνος του. Αν έχει σκοπό να δώσει και στις κρατικές σχολές,  έχει αρκετά μεγαλύτερο όγκο δουλειάς, αφού πρέπει να προετοιμάσει διπλάσιο υλικό, έτσι ώστε να είναι έτοιμος στην περίπτωση που περάσει και στη δεύτερη φάση τους. 

Κατά τη γνώμη μου, η σωστή προετοιμασία ξεκινάει φυσικά από την κατάλληλη επιλογή μονολόγων, ποιημάτων και τραγουδιών. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να αναζητηθούν κομμάτια που δίνουν τη δυνατότητα στον υποψήφιο να δείξει την ευρεία γκάμα των εκφραστικών μέσων που διαθέτει. Ας μην ξεχνάμε ότι η επιτροπή θέλει να δει αυτά τα εκφραστικά μέσα και το κατά πόσο ο υποψήφιος έχει συνείδηση της ύπαρξής τους, όπως και κατά πόσο έχει μάθει να τα ελέγχει. Ιδανική επιλογή αποτελούν κομμάτια τα οποία εμπεριέχουν αντιθετικές μεταξύ τους συναισθηματικές καταστάσεις, έτσι ώστε ο υποψήφιος να δείξει πώς διαχειρίζεται όλη τη γκάμα των συναισθημάτων.

Το επόμενο βήμα είναι το στήσιμο (και όχι η σκηνοθεσία) των μονολόγων με σκοπό να φωτιστεί η προσωπικότητα του συμμετέχοντα χωρίς τερτίπια και εντυπωσιασμούς. Επιτυχημένη προετοιμασία είναι αυτή που κάνει τον εξεταστή κατά τη διάρκεια της εξέτασης να βλέπει τον ίδιο τον υποψήφιο πάνω στη σκηνή και μόνο και όχι τον άνθρωπο που τον προετοίμασε

Τι είναι ο αυτοσχεδιασμός και πώς μπορείς να προετοιμαστείς;

Αυτοσχεδιασμός είναι η ιδιαίτερη και πολύ συγκεκριμένη συνθήκη που θα ζητηθεί από τον υποψήφιο να συμπεριλάβει στην ερμηνευτική του απόδοση κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Ένας οποιοσδήποτε μονόλογος είναι γραμμένος με κάποιες δεδομένες συνθήκες από τον συγγραφέα. Η ανατροπή αυτών των συνθηκών είναι τα συνηθέστερα θέματα αυτοσχεδιασμών.

Λεκτικός αυτοσχεδιασμός

Ο Άμλετ στον μονόλογο με το διάσημο ερώτημα: “Να ζει κανείς ή να μη ζει;”,  στην ουσία, εξετάζει φωναχτά το ενδεχόμενο της αυτοχειρίας. Μιλάει απευθυνόμενος στον εαυτό του. Αυτή είναι η συνθήκη του συγγραφέα. Μια μορφή αυτοσχεδιασμού που μπορεί να ζητηθεί στις εξετάσεις είναι να παιχτεί με μια συγκεκριμένη, συνήθως αντιφατική ως προς το ύφος της στιγμής του έργου, συναισθηματική κατάσταση. Στο παράδειγμά μας λοιπόν,  θα μπορούσε να ζητηθεί από τον υποψήφιο να αποδώσει τον μονόλογο αυτόν με τη συνθήκη ότι ο ρόλος είναι υπερβολικά χαρούμενος. Ένα άλλο ενδεχόμενο θα ήταν να αλλάξει η απεύθυνση, δηλαδή ο Άμλετ να απευθυνθεί σε κάποιο φιλικό του πρόσωπο και ίσως με διαφορετική διάθεση.

Μη λεκτικός αυτοσχεδιασμός

Μιας άλλης μορφής αυτοσχεδιασμός είναι αυτός που δεν έχει λόγια και συνήθως δεν έχει σχέση με τον μονόλογο που παρουσίασε ο υποψήφιος. Πρόκειται πάλι για φανταστικές συνθήκες, μέσα στις οποίες καλείται να κινηθεί ο εξεταζόμενος. Ένα παράδειγμα θα μπορούσε να είναι το θέμα : “είσαι μόνος σου στην αίθουσα αναμονής ενός ιατρείου και περιμένεις να ανοίξει η πόρτα του γιατρού για να σε καλέσει μέσα και να σου ανακοινώσει τα αποτελέσματα πολύ σοβαρών εξετάσεών σου”. 

Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί κανείς να προετοιμαστεί για όλα τα πιθανά θέματα αυτοσχεδιασμών που μπορεί να αντιμετωπίσει στις εξετάσεις. Για αυτό, η καλύτερη στρατηγική είναι να διδαχθεί τον τρόπο σκέψης που πρέπει να αναπτύσσει κάποιος όταν ακούει ένα τέτοιο θέμα δουλεύοντας θέματα που ζητήθηκαν σε εξετάσεις προηγούμενων ετών. Έτσι, θα έχει έναν “μπούσουλα” για το πώς πρέπει να αντιμετωπίσει γρήγορα οποιοδήποτε θέμα του δοθεί, γιατί πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι η επιτροπή περιμένει να δει από εσένα “αυτοσχεδιασμό” και μέσα στην έννοια αυτή περιλαμβάνεται και η ταχύτητα ανταπόκρισής σου, όχι μόνο η επιτυχής προσέγγιση. Σίγουρα έχουμε ακούσει και για “παράλλογα” θέματα που έχουν ζητηθεί από υποψηφίους όπως το “κάνε μου τον σπόρο που φυτρώνει από τη γη και ανθίζει”. Άποψή μου είναι ότι ο λόγος που ζητούνται δεν είναι για να δουν μια ρεαλιστική απόδοση ενός τέτοιου ρόλου, αλλά για να αντιληφθούν το κατά πόσο ο υποψήφιος έχει φαντασία, χιούμορ και γρήγορη σκέψη. 

Και αν δεν περάσω στο Εθνικό; 

Σίγουρα το όνειρο για τους περισσότερους είναι η εισαγωγή τους στη σχολή του Εθνικού, έτσι ώστε να μην επιβαρυνθούν οικονομικά με δίδακτρα και να αποκομίσουν τα οφέλη που περιέγραψα παραπάνω. Πάντα όμως πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι, ευτυχώς, οι κρατικές σχολές δεν είναι μονόδρομος. Υπάρχουν πολύ αξιόλογες ιδιωτικές σχολές που μπορούν να δώσουν στον ενδιαφερόμενο πλήρη κατάρτιση για την αγορά εργασίας. Τα δίδακτρά τους κυμαίνονται σε διάφορα επίπεδα ανάλογα τις οικονομικές δυνατότητες του καθενός και κάποιες από αυτές έχουν και πολύ βολικά ωράρια, έτσι ώστε να δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές τους να κάνουν και κάποια πρωινή εργασία, ώστε να μπορούν να ανταπεξέρχονται οικονομικά. 

Οπωσδήποτε, πριν επιλέξει κάποιος να δώσει σε κάποια ιδιωτική δραματική σχολή θα πρέπει να έχει κάνει μια προσεκτική έρευνα. Το διαδίκτυο βοηθάει σε αυτό μιας και όλες οι σχολές πια έχουν ιστοσελίδα, αλλά και ένα τηλεφώνημα ακόμα μπορεί να αποδειχθεί πολύ κατατοπιστικό. Αυτά που πρέπει να εξετάσει κανείς είναι:

α. Τα ονόματα των διδασκόντων. Καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι αναγνωρίσιμος ηθοποιός δεν σημαίνει απαραίτητα και καλός δάσκαλος.

β. Τα προσφερόμενα μαθήματα. Εκτός από τα κύρια και δευτερεύοντα μαθήματα που απαιτούνται από το υπουργείο πολιτισμού (υποκριτική, αυτοσχεδιασμός, ορθοφωνία, κίνηση, τραγούδι, ιστορία θεάτρου και λογοτεχνίας),  οι σχολές έχουν την ευχέρεια να προσθέσουν στο πρόγραμμά τους μαθήματα της επιλογής. Συνήθως, είναι πολύ χρήσιμα και σίγουρα αρκετά βοηθητικά στην μετέπειτα επαγγελματική πορεία του μαθητή. Μερικά από αυτά είναι: υποκριτική στην κάμερα, σκηνογραφία/ενδυματολογία, μακιγιάζ, μεταγλώττιση, ξιφασκία και άλλα. 

γ. Το ωράριο. Φυσικά και πρέπει κανείς να εξετάσει αν μπορεί να προσαρμόσει τη ζωή του για τα επόμενα τρία χρόνια στο ωράριο της σχολής. Αυτό όμως που πρέπει να προσέξει είναι αν το ωράριο αυτό είναι ελαστικό και πόσο. Από τη μία είναι καλό να υπάρχει κατανόηση από τη μεριά της σχολής για κάθε μαθητή που εργάζεται παράλληλα ή σπουδάζει οποιοδήποτε άλλο γνωστικό αντικείμενο, αλλά από την άλλη η μεγάλη ελαστικότητα μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά στις σπουδές του.

Παραθέτω μια λίστα όλων των διαθέσιμων δραματικών σχολών μαζί με τα στοιχεία επικοινωνίας τους. Καλή επιτυχία σε όλους τους υποψήφιους!

ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ;

Μάθε περισσότερα για τα υπόλοιπα εργαστήρια μας πατώντας το αντίστοιχο κουμπί

εργαστηρι σχεδιασμου φωτισμων
εργαστηρι σκηνογραφιασ
εργαστηρι θεατρικου κοστουμιου

Λίστα δραματικών σχολών

Αθήνα

◊ Δραματική σχολή Εθνικού θεάτρου

Σχολείον της Αθήνας, Ειρήνη Παπά – Πειραιώς 52, Νέο Φάληρο, Πειραιάς

τηλέφωνο: 2105225634

email: dramaschool@n-t.gr

◊ Δραματική Σχολή Αθηνών «Γιώργος Θεοδοσιάδης» 

3ης  Σεπτεμβρίου 63, 104 33 Αθήνα

τηλ. 2103235592 – 2103233537  

email: info@athensdrama.gr

                                                              ◊ Ωδείου Αθηνών 

Ρηγίλλης – Βασ. Γεωργίου Β΄ 17-19, 106 75 Αθήνα

τηλ. 2107223464 – 2107244260

email: info@athensconservatoire.gr

◊ Μαίρης Βογιατζή-Τράγκα

 Δεληγιάννη 19, 106 83 Αθήνα

τηλ. 210-82.31.790

email: info@tragadramaschool.gr

◊ Παναγιώτας Μουστάκη-Βεάκη 

Εκφαντίδου 33, 116 33 Αθήνα

τηλ. 210-70.16.934 

◊ Θεάτρου Τέχνης 

Ιπποκράτους 70, 106 81 Αθήνα

τηλ. 2103603941

email: edu@theatro-technis.gr

◊ Σωματείου Πειραϊκού Συνδέσμου 

Καραΐσκου 104 και Σωτήρος Διός, 185 82 Πειραιάς

τηλ. 2104129948

email: peirdramaschool@hotmail.com

◊ Αρχή – Nέλης Καρρά

Μιχαήλ Βόδα 13, 104 39 Αθήνα

τηλ. 2108810496

email: arhi.karra@gmail.com

◊ Διομήδης Φωτιάδης»

Πατησίων 87Α, 104 33 Αθήνα

τηλ. 2108216912

email: fotiadis.drama@yahoo.gr

◊ Ίασμος 

Μαιζώνος 48, 104 38 Αθήνα

τηλ. 2105200096 – 2105222762

email: ath@iasmos.net

◊ Νέο Ελληνικό Θέατρο  – Γ. Αρμένη

Σπ. Τρικούπη 34 και Κουντουριώτου, 106 83 Αθήνα, τηλ. 210-82.53.489, 

email: info@armenis.gr

◊ «Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αγ. Βαρβάρας Αττικής» 

Σερίφου 2 και Γούναρη, 123 51 Αγ. Βαρβάρα

τηλ. 2105690037 – 2105622799

email: dramaschool@agiavarvara.gr

◊ Μαίρης Ραζή «Η Πρόβα»

Ηπείρου 39 και Αχαρνών 33, 104 39 Αθήνα

τηλ. 2108818326

email: info@prova.gr

◊ “Δήλος” – Δήμητρας Χατούπη 

Ελευσινίων 11, 104 37 Μεταξουργείο, Αθήνα

τηλ. 2105203562 

email: contact@dilos.gr

◊ Έλντας Πανοπούλου «Μέλισσα Σχολή Τέχνης» 

Ψηλορείτη 6, 176 71 Καλλιθέα

τηλ. 2109589332, 2109589334 

email: info@melissaartschool.gr

◊ Μοντέρνοι Καιροί 

Ευρυμέδοντος 4, 104 35 Αθήνα

τηλ. 2103470670

email:  info@modernoikairoi.gr

◊ Κάλβου – Καλαμπόκη «Αθηναϊκή Σκηνή» 

Τζιραίων 13 και Αθ. Διάκου 17, 117 42 Αθήνα

τηλ. 2109222300 

email: mk0078@hotmail.com

◊ Πράξη Επτά

Βαλτετσίου 49, 106 81 Αθήνα

τηλ. 2103800624, 2103829170

email: info@praxiepta.gr

◊ Τεχνών Εκατό

Πειραιώς 206 – Ταύρος (Ύψος Χαμοστέρνας)

τηλ. 2103418581

email: texnonekato@mcf.gr

◊ Θεάτρου 10Θ

Ακαδημίας 98-100, 106 77 Αθήνα

τηλ. 2107101411

email: info@sxoli-theatrou.gr

◊ Έκτη Τέχνη

Θηβών και Ζεφύρου 1, 121 37 Περιστέρι

τηλ. 2105750819

email: info@sxolitheatrou.gr

Θεσσαλονίκη

◊ Δραματική σχολή κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Μονή Λαζαριστών – Κολοκοτρώνη 25-27 και Θράκης, Σταυρούπολη

Τηλέφωνα: 2310589104 , 2310589110

email: dramatiki@ntng.gr

◊ Προσκήνιο – Γ. Ροντίδης 

Αριστοτέλους 23, 546 24 ΘΕΣ/ΝΙΚΗ

τηλ. 2310274570 – 2310261584 

email: info@rontidis.gr

◊ Σύγχρονο Θέατρο – Βασίλης Διαμαντόπουλος 

Εγνατίας 45, 546 30 ΘΕΣ/ΝΙΚΗ

τηλ. 2310530660

email: thess@iasmos.net

◊ Ανδρέας Βουτσινάς 

Λέοντος Σοφού 18, 546 25 ΘΕΣ/ΝΙΚΗ

τηλ. 2313013815, 2313012919

email: dramavoutsinas@gmail.com

Πάτρα

◊ Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Πάτρας

Όθωνος Αμαλίας 6

τηλέφωνα:2610623730 , 2610623791

 email: info@patrasdramaschool.gr

Κρήτη

◊ Νότος

Εφόδου 3, 71303, Ηράκλειο

τηλέφωνο: 2810263833

email: info@dramatikinotos.edu.gr